EXAMEN - Fredagen den 8 juni 1973

Ja, så var det färdigt med skolan! Aldrig mera. Nu har jag gått ut 9:an och skall bege mig ut i livet. Torsten Andersson, vår rektor varnade oss för alla faror som lurar på vägen. "Akta er för allt vad sprit heter".
 
Vi var i kyrkan och Curt Carlsson predikade om ditt och datt. Det var sig inte likt från de andra åren. Sen så samlades vi i skolans matsal och fikade. T. A. (Torsten Andersson), ville fira Ove Gad som fyller 50 år på torsdag. Man kan inte tro att Ove Gad är 50. Snarare 40 år.
 
Det känns underligt på något vis. Tänk 9 år i skolan, och sen skall man lämna alla sina kamrater, som man både har skrattat med och även ibland bråkat med, och varit kompis med. Men sånt är livet! Jag kom hem kl 12 i natt från festen i skolan. Den höll på till klockan var 2. Tjejerna grät och kramade om varandra. Jag fick också kramar av några av tjejerna.
 
Innan festen så åkte jag iväg för att spela mellan kl 5-7. Sune Wiklund kom och hämtade mig, Sune är våran ledare i Piteå Havsband. Vi övade inför resan till Stockholm. Mamma och pappa kom dit, jag åkte hem med dom efteråt. For till festen kl 8. Jag träffade Roger Thörnqvist på vägen så jag fick tolka med honom.
 
Har varit till stan i dag och köpt mig en pyjamas. Ringde till Gerd för en stund sen. Hon hade tänkt på mig i natt. Jag köpte en piltavla på Tempo.
-------------------------------------------------
 
Det är 45 år sedan jag gick ut nionde klass i Hortlax Centralskola. I dag har jag och Elisabeth varit på Max´ avslutning i hans skola i Bergsviken. Jannice och Robert var också med. Efteråt åkte jag och Elisabeth till Ante, Carro, Norah, Malte och Loke för att fika. Även Norah och Maltes mamma och mormor var med, Jennie och Monica.
 
I mina anteckningar från den där junidagen 1973 nämner jag min skolkamrat Roger Thörnqvist, han som jag fick tolka med till festen. Roger omkom sommaren 1982 i en bilolycka. Rektor Torsten Andersson och teckningslärare Ove Gad är också borta. Så även Curt Carlsson "hans som predikade om ditt och datt" i kyrkan på examensdagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0