"Päromåose"

 
Den här kameran lånade jag av svärdottern Jannicke, den 3 juni 2016. Jag hade blivit ombedd att ta bilder när Gårdsbutiken på Avans Lantbruk skulle premiär-öppnas. Min egen kamera var i alltför dåligt skick för att kunna användas.
 
Rubriken till det här inlägget måste förklaras. Rune Höglund, hette en välkänd fotograf i Piteå. Hans fotoaffär låg på Prästgårdsgatan i samma stad. När han tog porträttbilder brukade han be personerna att säga "Päromåose" (potatismos på Pitemål) för att locka dem till ett vackert leende. Oftast så lyckades det. När jag har fotograferat tjurarna på lantbruket har jag sagt samma sak till dem: Säg, Päromåose!" Icke en enda tjur har lytt min uppmaning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0