"Roger började att spela"

 
Mina två främsta supporters när jag började spela var mina föräldrar. Min mor och far backade upp mig till 100%. Den här anteckningen gjorde min mor sommaren 1973, då jag började i min andra dansorkester, John Harrys från Älvsbyn. Den här fredagen den 20 juli 1973 (dagen före min morfars 74:e födelsedag) så åkte jag tillsammans med föräldrarna i deras röda Datsun 1200 till spelstället i Lillträsk. I bilen hade jag mina trummor. Jag hade inget körkort därför var pappa min privatchaufför.
 
Gaget var 125 kr plus 25 kr i bensinpengar, som min mor noggrant noterade. Min pappa agerade privatchaffis många gånger, innan jag så småningom fick mitt körkort i december 1975. Spelningen i Lillträsk var min första spelning med John Harrys.
 
Efter debuten så följde andra spelningar under 1973:
 
7 augusti, Perudden, Svensbyn. 18 augusti, Bröllop i Vistträsk, 24 augusti, Forum, Älvsbyn, 25 augusti, Kiruna FP. 1 september, Alvik, Luleå, 22 september, Sikfors FH GDV, 29 september, Morjärv, idrottsgården, 3 oktober, Sparta, Älvsbyn, 6 oktober, Kiruna FP, 13 oktober, Furunäsets sjukhus, 13 oktober, Sikfors FH GDV, (två spelningar den här lördagen. Vi hade även debut för våra nya scenkostymer), 20 oktober, Laponia, Arvidsjaur, 27 oktober, Korpikå, Kalix GDV, 2 november, Korpikå, Kalix gdv, 10 november, Kiruna FP, 17 november, Svappavaara AIF, 21 november, Sparta, Älvsbyn, (krogmusik), 24 november, Seskarö, Haparanda GDV, 1 december, Svappavaara, 8 december, Pajala GDV, 15 december, Renkronan, Vidsel, (första gången med mina nya Ludwig Vistalite-trummor inköpta hos Melker Öhman i hans musikaffär Tangenten på Lillbrogatan, Piteå), 21 december, Forum, Älvsbyn, 25 december, vik. i min gamla orkester Lasses i Sikfors FH. Efter den här spelningen blev jag sjuk i vattkoppor, vilket gjorde att jag inte kunde spela på Nyårsaftonen på Perudden med John Harrys. Istället så fick Ulf Degerman hoppa in som vikarie. Ulf, som jag senare efterträdde i Kjell-Bertils. Ulfs föräldrahem var granne med mitt föräldrahem hemma i Övremarken, Hortlax.
 
Den 11 januari 1974 vikarierade jag i Rolf Åhmans orkester på Travrestaurangen Spiltan på Torpgärdan i Boden. Ordinarie trummisen Mats Pettersson hade förhinder. Den 8 februari samma år började jag på allvar med Rolf Åhmans. Spelningen var även denna gång på Spiltan i Boden. Den 9 februari spelade vi i Kåbdalis FH. Den 15 februari, Forum, Luleå, 16 februari, Kaskad, Kalix, 22 februari, Örnäset, Luleå, 23 februari, Bergnäset, Luleå... och så fortsatte det år ut och år in.
 
Och nu under jubileumsåret 2018, pratas det om att vi skall ut på vägarna igen med Rolf Åhmans som alltså fyller 50 år som orkester. I 2018-års version av bandet så är vi fyra medlemmar som även var med under 1970-talet: Sune Karlsson, Hasse Eriksson, Roger Lindqvist och Sune Andersson. Den femte medlemmen är Hasse Berglund som även han har spelat i olika band, även på heltid.
 
Roger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0