Bernt Dahlbäck /1971

 
På låten Alida Gullmaj gjorde Bernt en imitation av Cornelis Vreeswijk. Bernts röst var ruskigt lik originalet, så t.o.m. Cornelis själv lär ha yttrat: - När gjorde jag den där låten?
 
Jag köpte LP-plattan som jag spelade om och om igen i mitt pojkrum. Den gick med andra ord varm på skivtallriken.
 
Bernt Dahlbäck föddes den 6 november 1939 i Skellefteå. 1962 bildade han Gårunt Show som upplöstes 1970. Han avled i en cancersjukdom den 17 september 1978 i Valla, Katrineholm. Han var 38 år vid sin bortgång.
 
Några år före sin död så showade han på Trägår´n i Göteborg tillsammans med Yngve Forssélls orkester från Skellefteå. Om detta har Yngve Forsséll berättat för mig vid ett tillfälle.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0