Svenne & Lotta

 
Svenne fyllde 73 år häromdagen. Grattis!

Kommentarer
Postat av: Tomas

Hej ! Kom just ihåg en händelse som inträffade på American Car Show i Norrtälje för ett par år sen , jag var där med min gamla Mercury . På scenen stod Svenne Hedlund med sitt Hep Stars ,Svenne är den ende originalmedlemmen som är kvar , men jag tycker att så länge han sjunger i bandet så ÄR det Hep Stars. Senare stod han o signerade nya CD-skivan , jag tog mod till mig o gick fram o berättade en historia från 60-talet för Svenne.

När vi hade skolavslutning i matsalen i 4:e klass , måste varit 1968, o hade sjungit "Den blomstertid du kommer" mm. kom musikläraren med ett förslag att vi skulle avsluta med att sjunga Hep Stars -låten "I natt jag drömde" som allsång , en låt som ju nästan alla kunde utantill. Vi sjöng den , sen gick vi till våra klassrum , fick betygen , o sen började sommarlovet. Min far som var rektor på samma skola , Källängens skola på Lidingö ,fick ett argt telefonsamtal när han kom tillbaka till rektorsexpeditionen efter lunch. En pappa som presenterade sig som major , hade av sin dotter fått höra vad man sjungit i skolan ,textraden " Det finns inga soldater mer ,det finns inga gevär , och ingen känner längre till det ordet militär " föll inte majoren i smaken .Min far fick hålla telefonluren en halvmeter från örat för att slippa hörselskador.

Svenne Hedlund skrattade gott åt historien och berättade att när han åkte runt med bandet Idolerna med bla Tommy Blom o Lennart Grahn , var det en gång en hel del militärer i publiken , o Lennart Grahn hade då sagt att det kanske inte är så bra att spela "I natt jag drömde" , men Svenne svarade att vi måste köra den låten , folk går inte hem innan dom fått höra den.

Jag fick höra " I natt jag drömde " i Norrtälje den där eftermiddagen , tack o lov. :-)

Med vänlig hälsning Tomas

2018-03-05 @ 17:33:10
Postat av: Roger

Hej Tomas! Tack för din berättelse, kul att läsa. Jag har också träffat Svenne, Lotta, Janne Frisk och Christer Pettersson i det Hep Stars som fanns 1995. Det fanns även två övriga orkestermedlemmar som också ingick i bandet. Vi spelade tillsammans med dem i Gällivare. Samma sommar möttes vi igen men då i Pajala. Mvh Roger.

2018-03-05 @ 23:12:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0