SAAB /1968

 
Saab har verkligen haft en lyckosam försäljning sedan man introducerade V4-motorn i 96-modellen. Från att 1966 ha sålt 14.650 vagnar, fördelade på 6.309 V4 och 8.341 tvåtaktare, blev 1967 års resultat 18.395. Och den trenden fortsatte under 1968. Volvo 144 och Saab toppade statistiken i mars 1968. På bilden ovan Saab 99, som introduceras hösten 1968. Den har en fyrcylindrig Triumph-motor som utvecklar 87 hk SAE. Vagnen anses vara mycket säkerhetsvänlig. Pris: ca 18.000 kr på gatan. Nedan storsäljaren Saab Sedan V4. Den har en Ford-motor av V4-typ. Kostar ca 14.300 kr på gatan.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Tomas

Hej Roger !
Vi hade Saab i min barndom , den bästa var en SAAB 95 V4 kombi av 1967 års modell , att sätta V4 motorn i SAABen var ett genidrag , SAAB hade aldrig överlevt med den föråldrade tvåtaktsmotorn enligt min mening.Tack vare att mina föräldrar var lärare kunde jag o mina syskon vara på landet hela somrarna , vi förstod inte hur priviligierade vi var , dom flesta hade ju bara 4 veckors semester på den tiden. SAAB kombin vi hade gick att göra 7-sitsig med ett enkelt handgrepp, 2 passagerare satt längst bak o färdades mot färdriktningen , detta gjorde att jag kunde ta med två kompisar när vi åkte till Bredsand , en underbar badstrand vid Mälaren strax utanför Enköping. Mina kompisars föräldrar var lantbrukare , så chansen att dom skulle åka till stranden o bada mitt på blanka eftermiddagen var ju lika med noll. Jag träffar ofta mina barndomskamrater från landet fortfarande , och dom får nästan tårar i ögonen när dom beättar om hur mycket dom gillade vår SAAB kombi.
mvh Tomas

2019-12-03 @ 12:11:04
Postat av: Roger

Hej Tomas! min bästa kompis farsa, var Saab-frälst. Han hade modeller representerade. Min pappa var helsåld på VW. Jag och kompisen brukade ha vilda diskussioner vilket fordon som var bäst.

2019-12-03 @ 19:24:33
Postat av: Tomas

Hej ! En familj vi umgicks mycket med i min ungdom var VW-frälst , 1970 eller 71 köpte dom en VW 411E kombi , Variant heter det väl på VW språk ? ,den hade elektronisk insprutning , har för mig 80 hk o var mycket rappare än vår Saab. Jag var också imponerad av att den hade bagageutrymme både fram o bak.Vi brukade åka tillsammans til fjällen på sportloven med den här familjen. Tyvärr visade sig den här VWn inte vara särskilt driftsäker ,krånglade ofta , kommer ihåg att pappa o Bertil som ägaren hette många gånger stod o rotade i motorrummet. Men den där VW motorn med elektronisk bränsleinsprutning var definitivt ingenting för hemmapulare. Motorn i vår Saab var betydligt lättare att förstå sig på.
mvh Tomas

2019-12-04 @ 09:47:08
Postat av: Roger

Hej Tomas! Som jag tidigare sa så hade min far en viss förkärlek till VW. Omkring 1968-69 så köpte han en VW TL tror den var av 65-66-årsmodell. När jag träffade min blivande hustru så visade sig det att min svärfar var tokig i Saab. Han kunde inte alls förstå alla dem som körde VW eftersom han tyckte att det var rent livsfarligt att ha bensintanken i fronten på bilen. Själv så präglades jag mycket av farsans bubblor, jag köpte t.o.m. en mini-VW häromdagen i en leksaksaffär i Piteå. Jag har en liten folkabuss och några andra bubblor stående på min bokhylla./Roger.

2019-12-04 @ 16:35:58
Postat av: Tomas

Hej igen ! Någon VW bubbla har jag aldrig ägt , men lånade en ofta av en släkting , jag måste säga att jag gillade den. Jag satt riktigt bra bakom ratten ,kändes inte trångt alls trots att jag är 198 cm lång, o bilen pinnade på riktigt bra trots blygsamma 35-40 hk.Annars var det ju Saab V4 kombin man lärde sig köra i , och körde upp i som privatist. Jag körde upp i mitten av januari 1976 , var arg på mig själv för att jag inte kommit till skott redan 1975 , eftersom fr o m 1 jan 1976 fick man inte längre motorcykelkörkort A automatiskt när man körde upp för bil. Jag klarade uppkörningen och blev förvånad när det stod AB på körkortet som jag fick i handen. Måste bero på att mitt körkort trycktes upp redan 1975. Fick du motorcykelkörkortet "på köpet" Roger ?
mvh Tomas

2019-12-05 @ 16:57:47
Postat av: Roger

Hej Tomas, den 12 december 1975 fick jag mitt körkort. Detta innebar även att jag fick mc-kortet på köpet. Tyvärr så har jag aldrig haft användning för detta. Eller som en av mina jobbarkompisar en gång sa: "Nåt är fel, min morsa har mc-kort, men inte jag". 1985 så tog jag busskort genom jobbet, jag hade även för tung lastbil utan släp. Landstinget betalade. Jag jobbade då på en transportcentral på Furunäsets sjukhus i Piteå, jag var alltså tvungen att ha alla dessa behörigheter. /Roger.

2019-12-05 @ 18:24:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0