Tio i topp /1973

1973-09-16
 

Kommentarer
Postat av: Tomas

Hej Roger !
Sitter o kollar på Tio-i topp-listan från 1973 , näst sista året, innan programmet tyvärr lades ner. Jag konstaterar att originalet Free electric band med A Hammond är med på listan samtidigt som Lalla Hanssons svenska version av låten, Han gav upp alltihopa. Funderade på om Lalla låg på Svensktoppen med samma låt 1973 , men där sjöng han Owe Törnqvists "Dagny". Jag började fundera på om det hänt att samma låt legat på både tio i topp o svensktoppen, alltså inte en svensk version på svensktoppen som tex "Hon är sexton år i dag" o en engelsk " Happy birthday sweet sixteen" som Flamingokvintetten lyckades med 1968 , utan exakt samma låt. Jag vet att Sånt är livet med Anita Lindblom ,En tuff brud i lyxförpackning med Lill-Babs o Luffarevisa med Sven-Ingvars legat på Tio i topp , men insåg att då hade inte Svensktoppen startat än. Man kan tycka att "Anna och mej" med Lalla Hansson som låg på Tio i topp borde kunnat komma upp på Svensktoppen , men så är icke fallet. Det kan ju hända att man på Sveriges radio hade en överenskommelse att det fick väl räcka att en låt var med på EN lista. Efter mycket forskande lyckades jag till slut hitta en låt som varit med på både Tio i topp och Svensktoppen , "Uppblåsbara Barbara" med Robban Broberg . Men det kanske finns fler ?? Kan du komma på nån Roger ? mvh Tomas

2020-12-09 @ 19:22:44
Postat av: Roger

Hej Tomas!
Tyvärr kan jag inte komma ihåg just för stunden. På "Uppblåsbara Barbara" fanns trummisen Olle Åkerfeldt med. En av mina första trumidoler. Jag tror att gitarristen John Kongshaug också satt i orkestern. John fanns ju även med i Hylands hörnas husband i många år. Ivan Renliden spelade piano i samma orkester.

2020-12-11 @ 22:20:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0