I dag ringde legenden Leif "Honken" Holmqvist

Idag, onsdagen den 11 mars 2020 strax efter klockan 16.00 ringer det på min telefon. Så hör jag en röst som säger Hej Roger! Mannen på den andra sidan är ingen mindre än målvaktslegenden Leif "Honken" Holmqvist. Några timmar tidigare hade jag fått ett meddelande av Janis Petrov, son till en annan hockeylegend: Vladimir Petrov i det en gång så framgångsrika Sovjetiska ishockeylandslaget. Just för tillfället så jobbas det på en biografi över "Honken". Jag berättade på ett fb-inlägg att jag var en stor beundrare av honom, och har så alltid varit. Jag nämnde även om en artikel jag skrev i Piteå-Tidningen 2007 som handlade om målvakternas målvakt; Leif "Honken" Holmqvist. Bokens författare lovade mig att han skull be "Honken" ringa upp mig.
 
Det var just det han gjorde. Vi pratade om den kommande biografin, vi pratade även de forna framgångsrika åren då "Honken" stod likt en tung cementvägg parkerad i sin kasse, när både ryssar, tjecker, finländare, kanadensare m fl gjorde allt för att få in den där puckuschlingen bakom vår egen "Honken". Det var i stort sett helt omöjligt. Han bad mig skicka en hälsning till Pekka Lindmark om jag skulle råka honom på stan. Följer du med i hockeyn idag, frågade jag honom. O, ja, jag brukar kolla på HV 71 när det är hemmamatcher, jag brukar gnälla ibland också, sa han. Så förflöt samtalet, mellan en idol och hans beundrare. Den 11 mars kommer jag nu att uppmärksamma resten av mitt liv. Min barndomsdröm gick i uppfyllelse, med det tog ca 50 år. Bättre sent än aldrig.
 
Tack "Honken" för samtalet!
Du gjorde min dag.
 
Roger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0