Mordet på John Lennon

 
 

Kommentarer
Postat av: Tomas

Hej Roger !
Tänk att det är 41 år sen John Lennon mördades ,tänk vad tiden går. Tänker ibland på att risken att råka ut för nån galning är ju större om man är en känd person ,särskilt politiker , t ex Olof Palme , men tänker lika ofta på Anna Lindh som var född -57 som du och jag. När jag ser tidningsutklippet ovan , handlar det även om Fritz Åberg som blev kidnappad på Sardinien men frisläppt efter ett halvår. Jag var kompis med hans son Lars , enda barnet , vi gick i samma klass på mellan o högstadiet på Lidingö. Vi höll ofta på med våra elektriska modell-tåg , men jag hade Märklin och Lars hade Fleischmann , så vi diskuterade ofta vilket som var bäst , ungefär som gubbar på den tiden diskuterade Saab o Volvo. Pappa Fritz var ju nästan alltid nere på Sardinien , så Lars o hans mamma träffade sällan Fritz. På sommaren kom han dock hem , i en italiensk bil , Fiat eller Alfa Romeo , förstås. Sen bar det av till sommarstugan på Öland ,nära Byxelkrok , eller en villa var det snarast , jag fick följa med dit ett par gånger .Men det var innan Ölandsbron var klar , då fick man åka färja. Den här kidnappningshistorien var ju förstås jobbig för Lars o hans mor , dom slets mellan hopp o förtvivlan. När jag gifte mig 1985 o flyttade till Uppsala tappade jag tyvärr kontakten med Lars. Jag fick nyligen höra av en annan gammal klasskamrat att Lars inte är i livet längre , han gick bort nyligen o vilar på kyrkogården vid Lidingö kyrka. Jag ska försöka hitta graven o sätta ner en liten blomma nästa gång jag besöker mina föräldrars grav. Mvh Tomas

2021-12-20 @ 18:51:30
Postat av: Roger

Hej Tomas, jag vill minnas att Fritz Åberg hade rötterna i Luleå, eller i alla fall hade bott där? Eller är jag helt ute och cyklar?

2021-12-21 @ 12:09:57
Postat av: Tomas

Hej Roger ! Den här Fritz som jag kände var född o växte upp i Stockholm , men jag har några CD skivor med sveriges befolkning 1970 och 1990 , har även Sveriges dödbok.Kan konstatera att det var förhållandevis många Fritz Åberg som var födda i början på 1900-talet , den jag kände var född 1916 (avled 1995) , men hittade en från Luleå , född 1915 , kanske honom du tänker på. Kan se också att han blev gammal , avled 2009. Har sett på FB att du sett programmet om Evert Taube på Svt , ska kolla själv på Svt play. Min mamma bodde i samma hus som familjen Taube på lilla Essingen i Stockholm när hon var barn , hon kommer mycket väl ihåg Ellinor som var lite äldre än mamma , och Sven-Bertil som var ett par år yngre. Jag skrev i mitt förra inlägg att man löper större risk att råka ut för galningar om man blir kändis. Familjer Taube hade problem med en psyk-sjuk kvinna som inbillade sig saker, kallas Sjösala-kvinnan eftersom hon brände ner familjen Taubes älskade sommarställe Sjösala. Hon gjorde livet surt för familjen , stalker kallas det väl idag , först var det Evert som hon riktade in sig på , sen frun Astri och sen Sven-Bertil. Såvitt jag vet är hon inte i livet längre. mvh Tomas

2021-12-21 @ 22:08:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0