Joakim Bonniers död /1972

Söndagen den 11 juni 1972 satt jag med min svåger Henning Höglund i hans ASG-Lastbil på väg mot Kalmar och Jönköping. Vi skulle bli borta i cirka en vecka. Några dagar tidigare hade vi haft examen i skolan, jag skulle börja i klass 9 under hösten. Radion brukade vara på för jämnan i hytten. När nyhetssändningen kom så hörde vi att racerföraren Joakim Bonnier hade dödskraschat med sin Lola T 280 under 24-timmarsloppet på Le Mans banan i Frankrike. Döden var omedelbar. Joakim Bonnier var endast 42 år gammal vid sin alltför tidiga bortgång. Den 11 juni 2022 var det 50 år sedan olyckan. Varje gång jag hör hans namn så kommer minnet upp i mitt medvetande.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0