IFK LULEÅ 1970-71

 
 
 
 
Hösten 1970 kvalade sig IFK Luleå upp i Allsvenskan. Jag fick i och med detta en idol: målvakten Kjell Uppling, som växte upp i Luleå. Men säg den lycka som varar för evigt. Året därpå så blev det respass ut från den högsta divisionen. En granne med oss Kurt Engman gjorde några matcher i den vita Luleåtröjan. En av mina farbröder som hette Sven, var otroligt sportintresserad. Han och jag åkte till Skogsvallen i Luleå när Malmö FF kom på besök. Tyvärr så blev det 1-3 i baken för IFK Luleå. Jag minns att ett av målen gjorde Bosse Larsson. Vad beträffar Kjell Uppling så gick han över till GAIS 1972. Uppling är upphovsman till Gothia Cup. En av spelarna, Staffan Johansson blev sportreporter på Piteå-Tidningen. Harry Gyllander från byn Moskosel hade en bror som blev känd som musiker. Dick Gyllander som idag är avliden, gjorde några inspelningar med Allan Edwall bl a. Dick var gitarrlärare vid Framnäs folkhögskola i Öjebyn. Dick spelade med många namnkunniga musiker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0