Rundvandring på Furunäset

Huvudentrén.
 
Skyddsängeln.
 
Portalen in till Borggården. Undrar hur många gånger jag passerade den här portalen under mina 15 år vid sjukhuset?
 
Den ståtliga julgranen.
 
Till höger det fd Centralköket där både jag och Elisabeth jobbade. Hon började i juni 1976 jag kom i augusti samma år. Men jag blev inte kvar så länge innan jag började på Transporten.
 
 
 
Till vänster skymtar C-kökets lastbrygga där vi hämtade de yttre avdelningarnas matvagnar som vägde ca 250 kg tomma. De yttre avdelningarna omfattade 49, 50, 41, 52, 53, 54 (Nybo) 55, B23, B24.
 
Den här fastigheten gick under namnet Invalls-villan eftersom Bengt Invall på lönekontoret bodde här med sin familj. Bengt Invall gick i sina svarta träskor vår, sommar, höst och vinter. Då fanns löneavdelningen/personalkontoret fortfarande kvar på Furunäset. Det var på Personalkontoret jag anmälde mig sommaren 1976 när jag hade fått ett tre veckors vikariat i C-köket. De tre veckorna visade sig bli 15 år.
 
I den röda fastigheten bodde en gång sjukhusets överläkare. I mer modern tid så var det sjukhusets Socioterapi som var inrymt i huset. Chefen hette då Helge Nordsvahn. Hans företrädare var Joel Berglund. Jag tror att den egentliga titeln var 1:a socioterapeut.
 
 
 
Elisabeth och jag åker ibland ut till vår gamla arbetsplats och går en motionsrunda på området.
 
Överläkarvillan döptes så småningom om till Doktorsvillan när Thomas Wallstén öppnade en restaurang i huset.
 
Vägen in till Doktorsvillan.
 
Foto: Roger Lindqvist 2021-12-30.
 

 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0