Kökssoffan

Någongång i mitten av 1960-talet stod den här kökssoffan (utdragssoffan) i en röd sommarstuga på Långskatan i Öjebyn. Stugans ägare var skomakaren John Risberg och hans hustru Emmy, som var en äldre syster till min far John Lindqvist. Emmy var alltså min faster. Soffan hamnade så småningom i mina föräldrars ägo. Den var då rödmålad. Sommaren 1978 målade jag om den så den fick en brun färg. Några år därefter omkring 1988-89 målades den om och fick den vita färg som ses på bilden. Idag finns den i sonen Andreas ägo i sin Norrbottens gård. Tänk så mycke minnen som finns runt en vanlig gammal kökssoffa. Jag gillar den väldigt mycket. Ja, jag känner mig lika uppspelt som Knut Knutson gör i Antikrundan då och då.
 
 
I det här huset bredvid Hortlaxvägen i Hortlax bodde John och Emmy Risberg. Utanför bild till vänster hade John sin skomakarverkstad. Bilden togs sommaren 1959. Då skulle jag fylla 2 år i september samma år.
 
 
Äkta paret John och Emmy Risberg på semester i Umeå sommaren 1967. John gick bort 1987 Emmy 1998.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0