NEDRÄKNINGEN HAR BÖRJAT

Snart ett alldeles nytt år, kanske med samma typ av förväntan, som förra gången det begav sig. Hoppas kan man alltid, om tex bättre tider, men när man tittar i sin backspegel ut över vår värld, så har tyvärr delar av mänskligheten ännu inte lärt sig det allra mest nödvändiga, medmänsklighet humanitet och empati. Forfarande rasar krig på olika fronter, oskyldiga människor torteras, lemlästas och förföljs, pga en maktfullkomlig totalitär regim, där människoliv är en struntsak, och där penningens makt råder. Nåja, nu ska jag inte bli alltför djup, men jag kan inte låta bli att reagera när orättvisans fula ansikte dyker upp, gång som annan. En sak vet jag med bestämdhet, jag personligen kan inte klaga, över vare sig det ena eller andra. Tak över mitt huvud, en älskad familj, värme i mitt ombonade hus, och friskt vatten som jag bara behöver skruva på en kran för att få. Och det värsta är att jag ibland tar allt detta för givet. Livet är en tunn tråd, faktiskt ännu skörare än vi kan tro. Ändå utsätter vi denna "livstråd", för onormalt mycket tryck, så att den när som helst kan brista. Och när den gått sönder, går den inte att laga.


                                                           Tack för allt

                                            
Tack för det gröna sommargräset
                                             Tack för daggdroppen som lyser som kristall
                                             Tack för vindens sus i trädens kronor
                                             Tack för alla dofter i skog och mark
                                             Tack för tidiga lata morgnar
                                             Tack för kaffet i min slitna gröna kopp
                                             Tack för maten som finns på bordet
                                             Tack för goda vänner som bryr sig om
                                             Tack för årstidernas olika växlingar
                                             Tack för första snön och barnens glada skratt
                                             Tack för flyttfåglarnas ankomst i den gryende våren
                                             Tack för livet och allt som hör därtill
                                             Tack för en vänlig klapp på min axel
                                             Tack för det friska vatten som finns i min kran
                                             Tack för musiken och alla böcker
                                             Tack för konsten och tavlan i sin gula ram
                                             Tack för att solen lyser på sin himmel
                                             Tack för att jag fått en ny dag igen
                                             Tack för den välsignade naturen
                                             Tusen tack om och om igen

                                              ROGER LINDQVIST

                                             (Publicerad i PT den 30 juli 2007)

Kommentarer
Postat av: Anne

ja, tusen tack för ALLT!

2009-01-01 @ 10:50:50
URL: http://anneb.blogg.se/
Postat av: Andreas Fabian

hejsan

undrar om du även samlar på svenska filmklassiker från åren 1934-1969, hör av dej till mej på [email protected]

2011-07-21 @ 01:38:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0