Ebbe - The Movie

Har med spänning följt de två delarna i TV-dokumentären om Ebbe Carlsson. Den avslutande delen sändes i kväll. Frågan som man osökt ställer sig - hur kunde det hända? Hur kunde en person som Ebbe Carlsson tillika bokförläggare och journalist, få del av hemligstämplat material. Ett rekommendationsbrev skrevs även av landets justitieminister Anna-Greta Leijon, i Ebbes roll som privatspanare, i jakten på Olof Palmes mördare. Lägg därtill att Ebbe hade goda kontakter långt in i regeringskansliets allra heligaste. Gode vännen polismästaren Hans Holmér, gav bäste kompisen Ebbe fria tyglar, såsom egna nycklar till polishuset och egen polisbil med livvakt. Allt detta är ju en ren och skär parodi av hur ett seriöst polisarbete skall skötas. Inte konstigt att det fortfarande kanske vandrar en statsministermördare fri någonstans därute på gator och torg. Skandal, är väl det enda rätta ord som kan användas, i denna s.k. "Ebbe Carlsson affär" som den kommit att kallas.

De två goda vännerna: Ebbe Carlsson (1947-1992) och Hans
Holmér (1930-2002)

Kommentarer
Postat av: Mattias Åkemalm

Får jag din tillåtelse att publicera bilden på Hans Holmér och Ebbe Carlsson i min biografi över Holmér? Frågar dig vid tanke på att jag inte har fotografens namn. Jag antar att det är du som har satt ihop de två bilderna till en. Ber om snabbt svar.

2014-07-19 @ 18:18:36
Postat av: Roger

Hej Mattias!
Du har min tillåtelse!
Mvh Roger.

2014-07-19 @ 19:11:04
Postat av: Mattias Åkemalm

Jag tackar dig oerhört mycket. Det är till stor hjälp!

Svar: Låter bra Mattias!
Roger Lindqvist

2014-07-20 @ 13:57:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0