Ett gammalt foto


Ett foto som kom mig tillhanda 1991. Historien är följande: Denna
bild skickades nån gång ca 1914/15 till Amerika. Mannen som sitter
i mitten är Algot Eriksson (1886-1963) från Stensjökullen i Blåsmark.
Hans syster Hulda Wikström, emigrerade 1904 med familjen till
Minneapolis i Minnesota. Det är till henne denna bild skickades. Till
saken hör också, att mannen som står i bakre raden längst till vänster
är min farfar Amandus Lindqvist (1886-1965) Amandus var gift med
Algots syster Hanna - min farmor - När vi sommaren 1991 fick besök
av våra amerikanska släktingar, fick jag som gåva en del gamla
dokument samt även massor av gamla fotografier, där denna bild
fanns med.

På baksidan av fotot har Algot skrivit en presentation av männen på
bilden. Där han bl.a. berättar att "Det är fyra Wikströmmare" samt att
Huldas svåger Amandus också finns med.


Kommentarer
Postat av: vintersaga Ilone

Facinerande med gamla bilder och brev, vilken tur du hade som fick ta hand om dem. Tänk om de hade kunnat föreställa sig att de fortfarande "lever" och finns ute i cyberrymden...

spännande tanke...

2009-04-21 @ 00:39:36
URL: http://vintersaga.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0