Helgdagskväll i timmerkojan

Min morfar brukade sjunga för mig, när jag som barn satt i hans knä. En av dessa melodier, som fastnade fast i mitt huvud var Dan Anderssons "Helgdagskväll i timmerkojan." Jag har alltsedan dess haft den här låten som en av mina absoluta favoriter. Ja, jag nästan ryser av välbehag varenda gång jag hör den spelas, och då helst i trubaduren Thorstein Bergmans tolkning. Texten skrevs som sagt av poeten Dan Andersson 1915. Och tonsattes först efter hans död, av Sven Scholander 1926. Dan Anderssons diktning, hans liv och historia, är värt en egen berättelse, men den tar jag en annan gång.

Thorstein Bergmans tolkning av
"Helgdagskväll i timmerkojan" gör att
jag ryser av välbehag, när jag hör den
spelas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0