Kulturskymmning!

Nån gång på 70 talet utropade filmkritikern Nils Petter Sundgren ordet "kulturskymmning," angående de Åsa-Nisse filmer som svensk tv då sände. "Kulturskymmning" ropar jag, undertecknad 2009, när TV 4 sänder "Hjälp! Jag är med i en japansk tv show." Medverkar gör bl.a. skådespelarna Johannes Brost och Regina Lund. Utklädda i diverse fantasikostymer, deltar de svenska "stjärnorna" i ett flertal direkt pinsamma situationer. Kanske är detta ett desperat sätt att blåsa liv i en sedan länge slocknad karriär inom showbusiness? Lekprogram kan vara både roliga och stundom väldigt underhållande. Men absolut inte denna form av pinsamma kvickheter, där tanken hela tiden tycks vara att göra sig så fånig som möjligt. Läste just om Thomas Deutgen - känd från Dansbandskampen - som också fått en förfrågan om medverkan i denna serie, men tackat nej. Det hedrar honom som person, att besitta ett sådant berömligt omdöme, att helt enkelt avstå från den här typen av program. Det är kanske nåt som de andra, betydligt mindre omdömesgilla personerna också skulle tagit i beaktning långt tidigare.

Programledaren Carolina Gynning i "Hjälp! Jag är med i en japansk
TV show."

Kommentarer
Postat av: Roger Lindqvist

En rättelse. Jag skriver att Nils-Petter Sundgren var mannen som använde sig av uttrycket "kulturskymmning." Fel! Mannen i fråga var Harry Schein, som anmälde Åsa-Nisse filmerna till Radionämnden året 1971./RL.

2009-04-18 @ 23:08:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0