Samtal med solen

Äntligen kom den! Jag menar förstås den sedan länge efterlängtade solen. -"Var har du varit"! Ropade jag upp mot himlen i riktning mot solen, när den äntligen behagade visa sig. -"I Älvsbyn"! Fick jag till svar. -"Det är helt okej sol, ja, jag menar att du lyser över Älvsbyborna, men du får inte glömma Piteå." "Jag gör så gott jag bara kan" sa den leende solen, och fortsatte att lysa över skog och mark. Kanske det låter en smula underfundigt, men jag och solen brukar ha våra små dispyter ibland. För det mesta är det solen som drar det längsta strået. Idag kom den efter flera dagars påtryckning. Och tur är väl det, för idag har vi umgåtts hela dagen med Ante, Jennie och Norah. Vi har grillat korv druckit kaffe - och grillat ännu mer korv och druckit ännu mer kaffe. Alltmedan solen slösat sin värme och liksom kramat om oss alla därute vid grillhörnan. Tack sol, det gjorde du bra. Solen har än inte stuckit sin väg. Den sitter däruppe på en molntapp och tittar ner på vårt hus. -"Ja du Rogge, är du nöjd med dagen," hörde jag den skrika för en stund sen. -"Jättenöjd"! Blev mitt svar. -"Du kan väl titta in på en kopp kaffe innan du drar." Sa jag, och kastade en blick däruppåt. -"Nja, du vet jag måste hem till frugan och ungarna, vi ska mysa tillsammans ikväll hade vi tänkt" -"Du solen, hälsa familjen"! Sen stängde jag dörren. Och nu sitter jag här. Ni kan inte ana så bra det känns att ha den där lilla x-tra kontakten med herr sol. Han har förresten lovat att lysa lite extra över Hortlax i sommar. Trots att den där metereologen säkert säger nåt helt annat. -"Ett regnoväder drar i morgon ner mot södra Norrbottens kustland. Enorma regn och hagelskurar väntas. Men över denna lilla plats Övremarken i Hortlax, och speciellt över ett rött Älvsbyhus på Markvägen blir det inget annat än högsommarvärme, upp emot 25-30 gr. En liten svalkande bris mot kvällen, uppehåll - resten av sommaren. De´ni!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0