August Strindberg / Kalle Anka

Det låter kanske som två extrema motpoler, men saninngen att säga så ligger både gamle August och Kalle på mitt nattygsbord just nu. Serier ja, det var nåt som jag fullkomligt slukade som barn. Men så i tonåren, förändrades min läshunger, till att omfatta lite "tyngre" saker. Kalle har återvänt i mitt liv. Det gjorde han och hans kompisar för inte så värst länge sedan. Kalle var ju som sagt en trogen vän under barndomen, och på nåt sätt så längtar jag nog tillbaks, till den där bekymmersfria värld som Kalle representerar. Min och August relation, är kanhända litegrann mer sporadisk. Har alltid varit nyfiken på honom. För några år sen - när jag gjorde ett besök i Stockholm - passade jag på att besöka "Blå Tornet", på Drottninggatan i huvudstaden. Där bodde Strindberg fram till sin död 1912. Jag älskar såna saker så till den milda grad, att så fort tillfälle ges, så springer jag iväg på såna här sevärdheter. Strindberg och Kalle, kanske inte är det direkt mest perfekta paret i litteraturhistorien. Men på mitt nattygsbord, görs det inga skillnader. Så det så!


Strindberg och Kalle Anka - ligger sida vid sida på mitt nattygsbord.


Kalle var en del av min barndom. I tonåren skildes våra vägar.........
men för ett tag sedan så dök han åter upp igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0