Humlegatan 6 Älvsbyn

Humlegatan 6 i Älvsbyn. Adressen väcker onekligen minnen till liv. För det var här som kapellmästare Åhman en gång bodde. Såg av en händelse att huset är till salu. Kunde inte låta bli att "minnas tillbaks". Det var här som vi utgick när vi skulle på spelning. Det var också på detta ställe som liksom allting utstrålade ifrån. Rolf var fixaren, han var "The big boss" för orkestern. Rolf hade en stor portion pondus i sitt sätt att vara. Kanske en aningen tystlåten och begrundande, men i övrigt en bra kompis. Det skiljde 22 år oss emellan, så han var väl nån slags fadersfigur för oss andra, i viss mån. På adressen Humlegatan 6 i Älvsbyn, bodde han med fru och två barn. På veckorna körde han timmerbil, på helgerna spelade han i sin orkester. 1976 bestämde han sig att det fick vara nog. Han annonserade sitt beslut med att på sitt litegrann buttra sätt säga till oss: -"Jag har bestämt, att vid fyllda fyrtio, så får det banne mig vara nog!" Och som den principfaste herre han var, så höll han vad han lovade. Rolf var också klar och principfast i en annan viktig sak, alkohol. -"Det får på inga som helst villkor, drickas alkohol i min orkester!" Eftersom jag inte drack alkohol, så var det lika självklart för mig och även för de andra. Det var Rolf i ett nötskal. Mötte honom i slutet av hans levnad. Han var inlagd på lasarettet, och när jag hälsade på honom så tycktes jag se den "gamle" Rolf glimta till, trots sin sjukdom. I maj 2006 fick jag besked om att min f.d. musikerkollega och kapellmästare hade gått bort i en ålder av 70 år.


Humlegatan 6 i Älvsbyn. Denna adress väcker onekligen många
minnen till liv. Det var här som allting en gång började. Här såg Rolf
Åhmans orkester dagens ljus, 1968.


Garaget användes ibland som träningslokal. Och i ett repotage från
Norrbottens Kurien 1973, är det just i detta garage hemma hos Rolf
på Humlegatan 6 som fotografen tog sina bilder.



"Visst går det att få till ett svensktoppssound i ett garage. Det vet
Rolf Åhmans. Från vänster Rolf Åhman, Sune Karlsson, Hans Eriksson
och Mats Pettersson". (Mats P. var trummis före mig. Jag började 1974)

"Orkestern som övar i garaget". Text o Foto: Norrbottens Kuriren 1973.


1974 hade vi plötsligt blivit tecknade figurer. Jag hade nyss börjat, och
kläderna som vi köpte, ja, det finns kvar än i denna dag. Hängande i
en garderob härhemma. På bilden - affischen - syns kapellmästaren
Åhman i mitten, omgiven av sina mannar. Fr.v. Roger Lindqvist, Hasse
Eriksson och Sune Karlsson. Tecknade gjorde våran sångare och gitarrist
Hans Eriksson.


Rolf fyller år för sista gången. Drygt ett halvår efteråt går han bort. Vad
som förbryllar mig över denna korta levnadsbeskrivning, är att det inte
finns berättat någonting om Rolfs tid som musiker och kapellmästare
med eget band?


Bland de första annonserna som handlar om det relativt nystartade
Rolf Åhmans. Ur PT -januari 1969.


Släpvagnen står packad och klar i väntan på nästa spelning.
På fotots högra kant står året 1973 - det är fel, denna bild togs
sommaren 1974. Foto: Roger Lindqvist.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0