Morfar

Vid ett besök i Storforsen gick vi "på tur", för att kolla in omgivningarna. Storforsen bjuder på ett imponerande skådespel, och det känns nästan häftigt att se alla dessa vattenmassor forsa förbi i en otrolig vattenkaskad. Min morfar jobbade i Bredsel / Storforsen, strax efter krigsslutet 1945, med att bl.a. röja upp i närheten av den väldiga forsen. Det har berättats för mig, att han lämnade ett litet avtryck efter sig, i form av en sorts inskription. Hur den såg ut, ja, det har jag aldrig sett, förrän den där dagen som vi gjorde ett besök. Vid det s.k. "Döda fallet" hittade jag så småningom den omtalade inskriptionen. I en stenhäll fann jag min morfars initialer; "S.L." vilket kort och gott betyder Sanfrid Lundgren. Detta lilla enkla avtryck, med stor möda inristat i den väldigt hårda hällen, vittnade om min morfars närvaro på denna plats,  för över 60 år sedan. Morfar avled för drygt tjugo år sedan, nära 90 år gammal. Och jag tycker så här i efterhand, att jag skulle frågat honom mer, om hans liv och leverne, men tyvärr är allt idag försent.


Under en vandring vid Storforsen och Döda fallet, hittade jag och
Daniel min morfars inskription i berghällen. På bilden syns Danne
sittande på den aktuella platsen. Foto: Roger Lindqvist.


Kanske det syns en aning dåligt, men mitt i bild finns faktiskt morfars
initialer - S.L. - Sanfrid Lundgren, ingraverat en gång för länge sen.
Foto: Roger Lindqvist.


Sanfrid Karl-Oskar Lundgren - f. 21 juli 1899  -  d. 29 mars 1989.


Kommentarer
Postat av: Ilone

Häftigt! Måste ha varit en mycket speciell känsla att finna inskriptionen...

2009-08-17 @ 22:21:21
Postat av: Nonne Isbro

Så häftigt! Det visste jag inte.Att vår morfar efterlämnat en inskription där.. Den måste jag leta upp vid tillfälle! Morfar var en mycket härlig man..Jag önskar också jag pratat mer med honom om hans liv och leverne innan det blev försent..KRAM/KUSIN NONNE

2009-08-19 @ 15:26:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0