Släktforskning

Förra sommaren hade jag besök av f.d. lärarinnan Christina Segergren från Stockholm. Vi har samma rötter på våra respektive mormödrars sida. Vi härstammar båda från släkten Nordling från Öjebyn. Christina stannade i Piteå i en hel vecka, så det fanns gott om utrymme till att gemensamt bl.a. titta på gamla foton, och att även besöka Pitebygdens Forskarförening i Öjebyn. En av släkten Nordling, Seth Nordling, emigrerade till USA 1902. där blev han känd som "politisk radikal", och arresterades 1922 under uppmärksammade former. Om detta, tipsade jag redaktören på Piteå Tidningen, Jan Lundquist, som skrev en artikel om händelsen. Det gav senare eko i de Nordlingska släktleden, både härhemma samt även borta i USA. Seth Nordlings brott var hans politiska åskådning. Han kämpade för arbetarklassens värderingar, gjorde man sådant, ja, då blev man med största sannolikhet stämplad som kommunist. Ett spännande levnadsöde med andra ord.


Christina Segergren hälsade på hemma hos mig.
Foto: Roger Lindqvist.


Hon har liksom jag, ett brinnande intresse för släktforskning.
Vi härstammar båda från släkten Nordling i Öjebyn. Foto: Roger Lindqvist.


Den 27 augusti 2008, publicerades denna artikel i Piteå Tidningen.
Efter ett tips av mig till redaktör Jan Lundquist. Artikeln handlade om
Öjebybon Seth Nordling, 3:a fr.v. längst fram.


Historien om den politiskt radikale Seth Nordling - väckte uppmärksamhet
och intresse på båda sidor om Atlanten. På bild syns Vilma Hedström
född i Svensbyn. Hon var gift med ovannämde Seth Nordling. Tillsammans
fick de en son; Filip. Publicerat den 3 september 2008 i Piteå Tidningen.


Under den vecka som Christina var här, hann hon även med att
restaurera den gravsten på kyrkogården i Hortlax, där hennes mormorsmor
ligger begravd. Foto: Roger Lindqvist.


Många spännande människoöden fanns med, i Christina Segergrens
medhavda fotoalbum. Foto: Roger Lindqvist.


Christinas mormors syskon, som hette Lundberg i efternamn, och var
bosatta i Storfors. Foto: Roger Lindqvist.


Christina Segergrens mormor och morfar; Aron och Frida. Bosatta i
Storfors. Ur Christinas album. Foto: Roger Lindqvist.


Maria Augusta Jonsson född Nordling (1864-1930) mor till min mormor
Beda Lundgren född Jonsson (1895-1964)


Augusta var gift med mjölnaren Jonas Jonsson (1865-1938) Jonas var
alltså far till min mormor. Jonas har tyskt blod i sina ådror. Han härstammar
på sin fars sida från släkterna Reismann och Wiehweg från Eibenstock i
Sachsen.


Min mormor Beda Karolina Lundgren, på hennes 60-årsdag den
20 maj 1955. På den övre bilden syns en tavla, den är målad av
Bedas måg, Harry Lundqvist från Skellefteå, och föreställer huset
där min mormor och morfar en gång bodde i Blåsmark.


Maria Lovisa Henrietta Sundlöf (1887-1963) min mormors syster, som
endast kallades för "Lova".


Lova - här tillsammans med maken Bernhard. Paret var bosatta
i Luleå.


Karl-Gustaf (1899-1978) och Tycko Valdemar (1893-1959) med
efternamnet Jonsson. Bröder till min mormor Beda Lundgren.
Kalle bodde i Hortlax, Tycko bodde dels i Blåsmark, men flyttade
så småningom till Vittjärv i Boden.


Systrarna Jonsson t.v. Märta Karlsson (1897-1968) bosatt 1:a giftet i
Mellanboda, 2:a giftet i Linköping. T.h. mormor Beda som dog den 8
oktober 1964, i sviterna av en gallstensoperation på Piteå Lasarett. Hon
blev 69 år.


Signe Viktoria Grahn född Jonsson (1890-1960) syster till min
mormor. Bosatt i Hortlax.


Gideon Jonsson (1901-1957) yngste bror till min mormor. Här om-
given med hustrun Göta, samt barnen Lars, Birger, Östen, Harry och
Gudrun. Familjen var bosatta i Svensbyn.




Kommentarer
Postat av: Roger

På bilden där Seth Nordling finns, har det smugit sig in ett litet fel. Seth Nordling sitter i den främre raden som 4:e man. Inte 3:a som jag felaktigt har skrivit.

2009-08-03 @ 13:20:11
URL: http://rogerlindqvist.blogg.se/
Postat av: vanja

Tack för en jättefin hemsida. Vi försöker läsa den så gott som varje dag. Det jag noterade idag var att du skrev om släktforskning, du har skrivit om en man som heter Jonas Jonsson och som härstammade från släkterna Reisman och Viehveg i Tyskland. Min mormor var också släkt med dessa. Hon hette nyström som flicka och som gift Öhlund, hon bodde i Höglandsnäs där hon fick 9 barn varav en alltså är min mamma. Jag är också uppväxt i Höglandsnäs, gått i skolan i Hortlax.



Vanja Granberg Lindlöf





2009-08-04 @ 21:43:07
Postat av: Lars Jonsson

Först hittar jag en artikel om min farfar Jonas Jonsson och skriver en kommentar. Söker vidare på bloggen och får då se mig själv på ett familjekort taget för länge sen. Verkligen intressant att ta del av den samlade informationen. Om det är möjligt, och om du har, ytterligare info om mjölnaren Jonas Jonsson vore det roligt att få ta del av dem

M.v.h.

2010-03-20 @ 15:29:59
Postat av: Roger

Hej Lars! Roligt att du tittade in på bloggen. Jag har samlat en del saker genom åren gällande min mormors släkt. Det är bilder och en del information som också finns med. Jag försöker att då och då lägga ut saker som handlar om släkten Jonsson/Nordling. Så håll utkik!

Mvh Roger.

2010-03-20 @ 18:12:20
Postat av: Lars Jonsson

Lita på att jag kommer att besöka din blogg när jag nu äntligen har hittan den. Förstår inte hur jag har kunnat missa det så länge. Tack för allt arbete som du lagt ner på detta. Skall nu försöka hitta min mors släkt där jag vet att det är forskat en del.

M.v.h.

2010-03-23 @ 08:50:34
Postat av: Roger

Hej Lars! Så kul att jag kunde hjälpa dig med informationen om släktrötterna. Och tack för att du tittar in på min blogg. På återseende!

Mvh Roger.

2010-03-23 @ 12:33:35
Postat av: Carol Wilma Nordling

So I am Seth and Wilma (Hedstrom) Nordling's grandaughter.

every so often I google my Seth to see what I will find, as i am always searching for more info on the Nordling family. My sister and brother and I visited Pitea in 2007. wonderful time and met so many people from the Hedstrom side. but the Nordling side is still lacking some info. **So any information is good for us regarding the Nordling line from Ojebyn.

I was aware of the article last year. So beautiful is Norbotten. It was so wonderful to meet the relatives that we did not know we had and now we are so grateful for them. So wonderful to see what we have heard about for all of our lives and have finally found.

Postat av: Ylva Jonsson (dotter till Birger Jonsson)

Hej!

Tack för en fin sida. Fint kort på min farmor (Göta) och min farfar som jag tyvärr aldrig hann träffa.

Lägger sidan i mina favoriter direkt. :-)

2010-12-04 @ 15:32:52
Postat av: Leif Stoltz

Hej, kul att se en sida med släktingar, Tycko och Astrid Jonsson från Vittjärv var mina morföräldrar!

Svar: Hej Leif!Tycko var min mormor Bedas bror, han var gift med Astrid, min morfar Sanfrids syster. Så det kan bli. Mvh Roger.
Roger Lindqvist

2013-10-28 @ 19:53:25
Postat av: fredrik Almqvist Wahlberg

Jätteroligt att läsa och se på alla bilder.
Tycho valdemar jonsson är min mormors farfar

2015-02-16 @ 20:52:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0