En jul för länge sedan

Idag kom en julhälsning från kusin Åsa med familj. (Tack Åsa). Då gick tankarna osökt till den tid i livet när vi hela tjocka släkten brukade samlas hos varandra. Det gör vi ju än idag, men skillnaden är att många av de nära och kära, inte längre finns ibland oss. Vår mormor och morfar är borta, så också Åsas mor och far. Även min pappa är avliden, så också våra mostrars män, Sune och Gösta. Vår morbror Lennart gick bort i november. Samtliga kusiner har idag egna familjer, vilket gör att något julfirande emellan oss inte längre existerar. Men det fanns en tid, när vi gladdes åt varandra i juletid. Vi möttes över dignande julbord, skrattade, diskuterade, såg på Kalle Anka tillsammans, umgicks och så det bästa av allt, julens höjdpunkt: Jultomten med alla klappar!

...........Julen 1968............


Julgemenskap hos min moster Elly med familj. Herrarna som
sitter i soffan är fr. v. morfar Sanfrid, Lars-Eric Lidman min kusin,
Henning Höglund sambo med min syster, stående, Gösta Lidman,
pappa till Lars-Eric.


Kusinerna Robert Nilsson och Roger Lindqvist. Så fort vi träffades
Robban och jag, väntade alltid nya äventyr bakom hörnet.


Min syrra Gerd och min mor Maj-Gerd. Som syns på bilden så har
damerna "tagit hand" om disken.


Min pappa, John, i prydlig vit skjorta och slips.


Varför denna blick? Tittar de möjligtvis upp på någon tjusig lampa i
Roberts rum? Fr. v. Malin Lidman, min moster, John och Maj-Gerd
Lindqvist, mina föräldrar.

.....................Julen 1970.......................


Julen 1970 firades hemma hos Malin och Gösta Lidman i Blåsmark.
Vid bordet syns morfar Sanfrid, min syster Gerd, och Åsas och
Nonnes föräldrar Olle och Linnéa Dagbro. I dörröppningen står
Gerds sambo Henning Höglund, och till höger en liten kille med
kamera som faktiskt är jag.


Och här så kryllar det med folk. Gösta och Kent Lidman, Elly Nilsson,
Gerd Lindqvist, Sanfrid Lundgren. Med ryggen mot kameran min moster
Linnéa Dagbro.


För att citera en bekant figur på julafton - Benjamin Syrsa -
"Från oss alla, till er alla, en riktigt God Jul!

----------------------------------------------------------------------


Kommentarer
Postat av: Nonne

Vad mysigt att se bilder från denna tid!=)Jag kommer faktiskt i håg julen 1970. 5 år gammal var jag då. Året då jag avslöjade "tomten"! Ve och fasa=)vad besviken jag blev!;)Då jag insåg att tomten var din systers kille Henning...Jag kände nämligen igen hans röst!;)Tomten själv hade väl fått förhinder kan jag tänka?Och det var ju väldigt snällt av Henning att ställa upp i hans ställe.=)Din syster var väldigt tjusig på den där tiden.Det är hon fortfarande.Kul att få se lite bilder på henne när hon var ung och det begav sig. Och även Henning. Han var sig lik som jag minns honom också.Om jag inte ser helt fel så kan det vara jag som står brevid dig och Henning, skymd bakom mamma och pappa.Ha det så gott i väntan på tomten!/Nonne

2009-12-17 @ 23:47:03
Postat av: Roger

Ja, jag ser en liten söt tjej titta fram bakom sin mamma. Det är du Nonne eller hur? Åsa är tyvärr inte med på bild. Ja, ni var ju söta båda två!

Hälsningar Roger.

2009-12-18 @ 00:04:34
Postat av: Nonne

Tack det samma säger jag!



Kom att tänka på hur roligt det vore att fira jul med hela släkten igen. Med tanke på jular från förr.=)

Nu har ju alla kusiner egna familjer och barn och barnbarn t o m!=)som du skrev.Så alla har ju sina traditioner nu mera.

Men OM vi alla skulle samlas.Mostrar,barn med respektive och alla deras barn och barnbarn så skulle vi bli en "skara"på drygt 40 personer!(Om jag har räknat rätt?)Det vore ju väldigt trevligt?(Bara leker med tanken.)=)

I alla fall vore det enormt trevligt med en kusinträff, kanske någon sommar framöver.Pratade om det med Lars-Eric och Helmy för något år sedan, och de hade också tänkt den tanken.=)Det är ju bara det "där"att komma till "skott" och arrangera det.Kan hända kommer jag eller någon annan till "skott"när man minst anar det...



"Nu är det slut på veckan,och dags för fredagsmys". Som i reklamen på TV.=)



Ha en riktigt trevlig OCH mysig 4:e advent i Hortlax!Hälsningar/Nonne och Thomas

2009-12-18 @ 15:00:07
Postat av: Anonym

Kul att se bilderna! Kommer ihåg julen 1970, som firades hos Malin o Gösta. Min kära syster o jag brukar prata om julen, då hon avslöjade tomten.

Sänder en tanke till nära o kära som ej finns hos oss längre. Hälsningar Åsa.

2009-12-18 @ 22:03:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0