Manolito

-"Blicken blir stirrg jag känner mig virrig, var gång jag ser High Chaparral, Manolito, när jag ser Manolito......". Texten är hämtad ur den singel, som Lill-Babs sjöng in 1968. En hyllning till cowboyhjälten Manolito Montoya. Eller som han hette i det civila - Henry Darrow! Samma år kom Manolito/Henry Darrow på Sverigebesök. För Manolito gick ju rakt in i våra hjärtan, oavsett kön.
----------------------------------------------------------------------------------------------

"Manolito, den oemotståndelige, skrattande charmören från High

Chaparral, kommer till Sverige för en 14-dagarsturné runt landet

på försommaren".


-----------------------------------------------------------------------------
Norra Västerbotten den 25 mars 1968.

 


Lagom till Manolitos Sverigebesök, passade vår egen Lill-Babs på
att släppa en singel med låten; "Manolito".


Kommentarer
Postat av: valle

Mycket Lill-Babsn nu. Det tycker jag om! Manolito skrevs - om jag minns rätt - av Thore Skogman. Han hade ju en del nedslag i schlagerbranschen, t ex Twist till menuett, Fröken Fräken, Poppopitopp och Tiotusen röda rosor.



Sällan ser man fru Svensson brösta upp sig så som på detta skivomslag.

2009-12-17 @ 18:33:54
Postat av: Roger

Thore blev tyvärr underskattad under sin livstid av vissa kollegor i branschen. Jag tycker personligen att han åstadkom en betydande insats inom den "lättare" genren/schlagermusiken. Jag vill minnas att han hade cirka 1.000 kompositioner registrerade hos STIM. Povel Ramel hade cirka drygt 800 låtar. Jag skulle fylla 11 år hösten -68.Och jag minns att Manolitolåten gick som en "präriebrand" genom landet. Tror inte att den låg på nån topplista?/Roger.

2009-12-17 @ 19:03:15
Postat av: Ros-Marie Nilsson

skulle vara jätte tacksam om du ville skicka hela texten manolito som lill-babs sjöng in ska sjunga den på ett bröllop. Hittar ej texten någon stans



M.V.H Ros-Marie

2010-05-17 @ 20:09:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0