TV-tablå - julafton 1967

En TV tablå från julhelgen 1967. Så här fyrtio år efter, kan det tyckas rätt löjligt när man kollar det utbud som Sveriges Television serverade. Men då kändes det både spännande, tufft och häftigt att slå sig ner framför vår svartvita mottagare, för att följa ungdomsthrillern Kullamannen. Julaftonen visades också den engelska serien Forsyte sagan, som min mor följde med stort intresse. Så pass stort, att även jag blev "smittad". Adventskalendern det här året, var berättelsen om gumman som blev liten som en tesked: Teskedsgumman, som för mig framstår som den absolut bästa kalender som visats.

Även Saltkråkan visades på julafton. Och så naturligtvis Kalle Anka, med Piff och Puff och inte att förglömma Bengt Feldreich, som tillsammans med Benjamin Syrsa sjöng, Ser du stjärnan i det blå. Hyland dansade kring granen, och sen, ja, sen så var det roliga över.

Juldagen bjöd på amerikansk långfilm: Hans vän flicka, som jag vill minnas att jag såg. För de vuxna sändes Musikfrågan med Sten  Broman, ingen höjdare för en tioåring, så förhoppningen stod till Annandagens äventyrsfilm; Scaramouche, med bl. a. Stewart Granger, Mel Ferrer och Janet Leigh. Kvällen avslutades klockan 23:40, och sen så var det obönhörligen, God natt och sov så gott! Ja, så kunde det alltså ta sig ut en julafton anno 1967.



---------------------------------------------------------------------------------


---------------------------------------------------------------------------------


-------------------------------------------------------------------------------
Piteå Tidningen den 23 december 1967.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0