"Denna dagen - ett liv!"

Ja, jag tror det var Saltkråkans egen fumlige farbror Melker, som en gång myntade detta bevingade uttryck. Tänk, att under vissa perioder av mitt liv, har jag faktiskt gång som annan känt ett visst släktskap med allas vår farbror Melker. Likheterna kanske inte är direkt slående, men han finns ändå någonstans i min person, denna charmige farbror, elegant skapad av Astrid Lindgren. Melkers "civila" namn är faktiskt långt mer fantastiskt än hans rollfigur. Eller vad sägs om, Torsten Casimir Wilhelm Florusson Lilliecrona? Född 1921 i Jönköping, död 1999 i Höganäs. Han har en gång berättat om hur rollen som den lite tankspridde Melker, faktiskt höll på att förstöra hans seriösa teaterkarriär. En gång när han gjorde entré, i en fullsatt teatersalong, i en lite "tyngre" pjäs, ropade nån ur publiken: - Titta, farbror Melker! Så var den kvällen förstörd.

Fortsatt kyla. Vinterhalvåret skulle jag gärna tänka mig tillbringa på den spanska solkusten. Eller varför inte i Provence? Men definitivt inte i Hortlax. Inget ont om min hembygd, tvärt om. Sommaren är det hur ljuvligt som helst, MEN........när kylan och vintern sen kommer, ja, då är det kört. Vore man född till björn kunde man i alla fall skylla på att, -"Nädu, jag tror jag lägger mig i ide nu. Vi syns till våren." Men nu är jag en vanlig sommarlängtande individ, som gruvar mig för att gå till brevlådan, frusen som jag är.

Farbror Melker. TV-historiens mest fumlige och tankspridde farbror.
Gestaltad av Torsten Lilliecrona (1921-1999)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0