Lill Lindfors&Svante Thuresson

Återigen Melodifestivaldags. Ett av mina allra tidigaste minnen av melodifestivalen, kanske det allra första, är från året 1966. I den svenska uttagningen sjöng  Lill Lindfors och Svante Thuresson, "Nygammal vals." Med en underfundig text av Björn Lindroth, och med musik av Bengt-Arne Wallin. Bidraget vann så småningom, och skickades sen vidare till den stora tävlingen i Luxemburg. Där kom man på en hedrande andra plats. Jag minns framförallt den lite konstiga sångtexten. Och jag tror att den för alltid kommer att finnas kvar, nånstans i mitt huvud. Min far var inte ett dugg imponerad. Han tyckte det lät både banalt och en smula bisarrt. Men sanningen att säga, nu så här i efterhand, är Nygammal vals, en av de låtar som genom åren fått litegrann av kultstatus. Svante Thuresson var och är en i allra högsta grad genomkompetent sångare. Och inte gör det saken sämre, att den gode herr Thuresson också är en alldeles förträfflig trumslagare. Lill Lindfors är ju fortfarande "still going strong," liksom kollegan Svante. Lill har lämnat outplånliga avtryck i vår svenska musik och underhållningshistoria. Förresten, Svante Thuresson började sin sångkarriär en gång i tiden, som en av medlemmarna i sånggruppen Gals and Pals. Svante tillhörde även Simon Brehms band i Hylands hörnas allra första program, 1962. Han lämnade senare över trumsetet till Sture "Stubben" Kallin.

Vem vinner då ikväll? Ärligt talat, ingen aning. Är faktiskt inte så påläst inför festivalsdrabbningen. Men, kanhända att dansbandet Scotts har en favör, efter genombrottet i tv:s Dansbandskampen. Må bäste man/kvinna vinna. Så det så.

Lill Lindfors och Svante Thuresson. Med Ny-
gammal vals 1966.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0