Min syrra och jag, våren 1964

Nån gång på våren 1964, bestämde min mor och far att jag och syrran skulle gå till fotografen. Inför besöket, hade min mor tillverkat en fin typ av kofta (cardigan) som jag skulle ha. Jag minns att det var en sån där "stickig sak," som jag inte gillade nämnvärt. Till det skulle jag krönas med en fluga runt min hals. Min syrras frisyr, (som kräver en alldeles egen historia) var noggrant uppbyggd under många långa timmar. Vet inte hur mycket hårspray som behövdes, men jag minns att min far vid flera tillfällen, fick problem av det myckna sprayandet. Ibland hade min syrra besök av en kusin, och när dom två skulle göra sig fina, ja då låg sprayet som en tät Lützendimma i hela vårt hus. 1964 var det år när jag började i första klass. Min mormor gick bort under hösten, och morfar blev lämnad ensam, efter 37 års äktenskap. Syrran träffade sin kille, och började "kila stadigt." Elvis var på allas läppar, och i min systers flickrum fanns stora "elefantbilder" av Beatles hämtat ur Bild Journalen.
1964 var ett rätt så spännande år. Cartwrights red in i vårt vardagsrum en gång i veckan. Och min stora idol var Little Joe, dvs Michael Landon. Pappa jobbade på fabrik, och min mor var hemmafru. Varje lördag, presenterade Ulf Elfving Svensktoppen, och Per Myrberg söng om "34:an." Med andra ord var det ett lyckligt år, det där året jag fyllde sju, och började ettan i Sörbyskolan.

Min syrra och jag hos fotografen, våren 1964.
Foto: Rune Höglund. Fototjänst Piteå.

Kommentarer
Postat av: Ilone L

Hej!

Kul att jag hittade din blogg, hälsa din syrra!

Välkommen att titta in till Vintersaga.

2009-02-07 @ 10:07:07
URL: http://vintersaga.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0