Samla Mammas Manna

Det här hände faktiskt under min skoltid, närmare bestämt 1972. Proggbandet "Samla Mammas Manna," från Uppsala genomförde en rad skolkonserter över hela landet. Turen kom även till centralskolan i Hortlax. Den aktuella dagen hade deras trummis Hasse Bruniusson fått akut förhinder, så bandet haltade en aning. Efter en hel del övertalning blev jag ombedd att ta plats där bakom trumsetet. Och tillsammans genomförde vi den utlovade konserten, under idel glada skratt och tillrop från musikanterna i bandet, Coste Apetrea gitarr, Lars Hollmer keyboard och Lasse Krantz på bas. Det är för mig den enda gång, jag haft samröre med den svenska proggrörelsen. Men som gav mig ett glatt minne för livet på köpet.

Samla Mammas Manna.

Kommentarer
Postat av: DanE

Och nu har Lasse Hollmer lämnat jordelivet. En stor förlust för musiken, progg eller inte... Jag minns deras turné, såg dom på Välkommaskolan i Malmberget, dom vände fullständigt upp och ned på ens uppfattning om vad musik var. Jag blev ett fan kan man säga, såg dom oräkneligt antal gånger sen. Cool att du lirade med dom, det kan inte ha varit lätt.

2009-02-12 @ 14:43:11
Postat av: Miriam

Va kul att du spelat med farsan så tidigt! visste inte ens om att dom spelat på skolor som du säger!

Kul och läsa att dom fortfarande är så omtyckta! :)

2012-01-18 @ 19:13:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0