Författaren Åke Lundgren

Förra hösten gjorde jag en släktutredning om en anfader på min farfars sida. Under researcharbetets gång, stötte jag på som vanligt en mängd av olika människor, både levande och döda. Ett namn som så småningom infann sig inför mina granskande ögon var författaren och journalisten Åke Lundgren från Malå i Lappland. Det visade sig att vi fanns på samma släktträd som en gång stod i det västerbottniska Tåmeträsk. Det hör till saken, att jag under årens lopp någon gång läst hans böcker, bl a: "Spanskans år," "En stilla vrede," "Sara Greta," Alla dessa är romaner, som jag vanligtvis inte brukar läsa, men som sagt dessa tre fann nåd inför mina ögon. Böcker slukar jag så fort jag kommer åt, men mitt intresse ligger mest i dokumentära saker, biografier, historiska böcker mm mm. Åke Lundgren jobbar även som journalist på Norra Västerbotten i Skellefteå.

Åke Lundgren

Kommentarer
Postat av: Andreas Sjöström

Roligt med släktforskning (:

2009-01-22 @ 15:36:41
URL: http://finest.se/sjostromer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0