Skotten i Dallas 22 november 1963

Ett snart 46 årigt uppmärksammat presidentmord, har fascinerat mig genom åren. Mordet på Förenta Staternas president, John F. Kennedy i Dallas 1963, har fått mina grå celler att jobba lite mer än vanligt. Det finns många böcker om händelsen, bakgrundshistorier osv. som jag naturligtvis plöjt mig genom. Även Oliver Stones film, "JFK" med Kevin Costner, har jag sett ett x antal gånger. Just nu, läser jag en biografi om presidentänkan Jacqueline Bouvier Kennedy Onassis, en närgången och rätt så avslöjande historia.

Familjen Kennedys leverne, har omgärdats av ond bråd död. 1968 mördades även Robert F. Kennedy, efter ett valtal i Los Angeles, under pågående nomineringomgång, inför valet samma år. Många fler ur klanen har drabbats av både sjukdom drogmissbruk och död. John Kennedy jr. omkom i en flygolycka för några år sedan. Listan kan göras lång på alla otrevligheter, som drabbat USA:s "kungligheter." Och det är nog där som den egentliga fascinationen ligger, att även personer med ofantliga rikedomar, kan drabbas av elände. Många har fört fram tanken, att en förbannelse vilat över den Kennedyska familjen. Sant eller osant låter jag vara osagt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0