Månpromenaden 1969

Den historiska månlandningen, för 40 år sedan minns jag som om det vore igår. Vi satt bänkade framför vår tv, när Bengt Feldreich kommenterade den månpromenad, som astronauten Neil Armstrong gjorde. Det var nästan lite svårt att ta in, att det faktiskt landat människor däruppe, och som både sprang och promenerade på mångubbens yta. -"Ett litet steg för människan, men ett stort steg för mänskligheten", ja, nåt i den stilen var väl vad den förste mannen på månen yttrade. Den som också följde med, s.a.s. i "bakhasorna" var Edwin "Buzz" Aldrin - för övrigt av svensk härkomst - den tredje mannen, Michael Collins, han fick vackert sitta kvar i rymdkapseln, medan kollegorna gjorde sin världsberömda promenad. Och jag tror - om jag inte är felunderrättad - att mr. Collins faktiskt medverkar i kvällens jubileumsprogram, där också f.d. programledaren den nu snart 84 årige Bengt Feldreich också kommer att vara med.

Dagen efter månlandningen passade min morfar Sanfrid Lundgren på att fylla 70 år. Och det är dessa två händelser som jag minns bäst från den där sommaren för 40 år sedan. Jag skulle fylla 12 i september, och livet kändes rätt så skapligt. Men det fanns ett mörkt moln på min himmel. Jag hade under en lek på skolans hockeybana, ramlat så illa att jag slog ut min ena framtand. Detta gjorde att jag var tvungen till täta tandläkarbesök. Och om det var nåt jag hatade, så var det att gå till folktandvården i vår by. Men jag var så illa tvungen. Nåja, det hela redde så småningom upp sig, och som minne från den olycksaliga dagen fick jag en s.k. "krona" i min mun, med ett guldinlägg. Så om min och frugans pension en dag inte räcker till, ja, då finns det en sak som jag måste göra - ta ut min framtand och hoppas att guldpriserna har gått upp så pass, att vi kan leva en dräglig ålderdom. OBS! Att det sista var ett skämt.

Sommaren 1969 erövrade människan månen. Det var nästan lite svårt
att ta in, att det faktiskt promenerade levande människor på mångubbens
yta.


Dagen därpå - den 21 juli - passade min morfar Sanfrid på att fylla
70 år.

På morfars födelsedag, samlades släkten. Fr.v. Gösta Lidman, Elsy
Lundgren, Malin Lidman, Maj-Gerd Lindqvist, Elly Nilsson, Lennart
Lundgren, Sune Nilsson. Främre raden: Gun Lundgren, Robert Nilsson,
Roger Lindqvist och födelsedagsbarnet morfar/farfar Sanfrid Lundgren.
Den fina hunden längst fram, tillhörde Gösta o Malin Lidman, och
lyssnade till namnet "Brando".


Barnbarnen Roger, Gun och Robert uppe i morfar/farfar Sanfrids
lägenhet på Hortlaxvägen. Den 21 juli 1969.

Kommentarer
Postat av: Snilleblixten



KOLLA HÄR, obestridliga bevis för månbluffen:



http://blogg.aftonbladet.se/snilleblixten/2009/09/manbluffen-1969-1972-obestridliga-bevis-for-nasa-s-mankonspiration-dokument-och-video-analyser



Snacka om att NASA fejkade "månlandningarna"...

2009-09-08 @ 01:40:41
URL: http://blogg.aftonbladet.se/snilleblixten

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0