Farsans Volkswagen 58:a

Farsan var Volkswagenfrälst. Därför var det helt naturligt att den allra första bil han köpte var en Folka. Pappa fick sitt körkort 1963. Och efter alla år på en moppesadel i regn och rusk, måste det ha varit rena rama himmelriket, när han den allra första gången kunde sätta sig med morsan i sin egenhändigt inköpta bil. Bilen i fråga var av årsmodell 1958, inköpt på Åströms bil AB i Piteå. Ja, varje gång som min far stod i begrepp att byta bil, så var det endast Åströms som gällde. Halva min barndom tillbringade jag i baksätet på pappas bubbla. Alltid utrustad med mängder av serietidningar - helst Kalle Anka - medan min far tryggt rattade sin 58:a med morsan vid sin sida. Jag tror att morsan och farsan kände frihetens varma vindar mot sin kind, när bilen kom in i deras liv. En annan sak som jag som barn uppmärksammade var att varje Söndag, gjorde sig pappa heldagsfin, i vit skjorta och slips. Den saftiga helgdagssteken stod på bordet, och efter huvudrätten vankades det smarrig efterrätt, kanske glass och en burk fruktcocktail. Behöver jag säga att pappa älskade fruktcocktailen? Han fullkomligt slukade den. Det där med farsans klädval har jag ibland undrat över. Jag tror det var hans sätt att efter en lång och arbetssam vecka på Boardfabriken inne i stan, helt enkelt dra på sig sina bästa sorters kläder för att visa alla - "Idag är det min dag - min alldeles speciella dag av vila lugn och ro. Idag gör jag det som faller mig in." Och det tycker jag var en helt sund inställning av min far, som redan som 14 åring fick börja slita ont. Bilen, vitskjortan och slipsen, var ett kvitto på att världen därute var nog inte så dum ändå.

Den allra första bil som farsan köpte, var på Åströms i Piteå.
En mörkblå Volkswagen av 1958 års modell.

Farsan här på bilden kädd i brynja, tvättar sin kära ögonsten - Folkan.
En sommardag 1963.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0