O - som i operation

Stunden närmar sig. Imorgon klockan 7:30 har Elisabeth tid på ortopeden i Sunderbyn. Då äntligen har det blivit dags att fixa till axelfrakturen. Imorse fanns inga direkta spår av nervositet hos henne, men nu när det oundvikliga närmar sig så kanske att en och annan fjäril har dykt upp i magtrakten. Inte undra på. När jag själv opererades 2005 så var det med en viss känsla av overklighet. Väntan före var värst, när jag sen blev hämtad och inrullad på operationsbordet, var det med en viss lättnad. "Äntligen!" tänkte jag, "Nu är det i alla fall igång." Ungefär så tror jag att Bettan tänker också.

Var till Piteå idag för diverse ärenden. På Dollar Store mötte jag Ingegerd, det är en gammal bekant som jag faktiskt jobbat med för en del år sedan. Det var henne vi mötte på akuten i Lördags. Hon hade brutit sin vänstra handled, efter en olycka i pulkbacken med sitt barnbarn. Ingegerd fick åka akut till Sunderbyn för operation, och blev hemskickad måndagmorgon med gips kring sin fixerade handled. Elisabeths skador bedömdes som värre, därför blev det som det blev. Därför kan man starkt ifrågasätta handhavandet av detta fall. Varför finns då inte den läkarexpertis tillgänglig en stund som denna, när en person likt Elisabeth ådrar sig en axelledsfraktur? Istället blir hon hemskickad för att under långa tunga dagar och nätter, invänta den eller de behöriga personer som är speciellt lämpade att ta sig an detta fall. Är detta ett normalt förfarande vid ett av Europas modernaste sjukhus?

Trots att alltför många skattemiljoner plöjts ner i Sunderbyprojektet under åren, på bekostnad av vårt eget sjukhus här i Piteå (som snart har krympt till en futtig liten vårdcentral) och våra politiker med Anders Sundström i spetsen, lovat guld och gröna skogar, finns inte den akuta hjäp tillgänglig när vi som mest behöver den. Betyget måste därför bli : U som i USELT!

Sunderby sjukhus.


Kommentarer
Postat av: solbritt

Tänker på er, särskilt i morron då Elisabet ska opereras.

Ni är så duktiga båda två. Toppenbetyg på alla sätt.



Note!Fy skäms dom ansvariga i Sunderbyn man ska inte behöva vänta så här länge.

2009-03-19 @ 18:20:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0