Bergsviksbron
-------Urklipp ur Piteå Tidningen den 11 april 1969---------
"Febril verksamhet vid nya Bergsviksbron"
"Bärbalkarna för nya Bergsviksbron börjar nu ta form. Om 3-4 veckor
skall stålkonstruktionen vara på plats, men bron kommer inte att
öppnas för trafik förrän i december." Foto: PIteå - Tidningen.
"I december kommer piteborna och även andra trafikanter för den delen
att få en välkommen julklapp. Då skall nämligen nya Bergsviksbron stå
klar för att ta emot trafiken. För närvarande råder en febril verksamhet
på arbetsplatsen. Tredje och sista betongkassunen står stadigt på älv-
botten, och gjutningsarbetena ovan för vattenytan är igång. Det gäller
även norra brofästet. Bärbalkarna av stål börjar också ta form. En första
sektion på 125 m. finns redan ute på betongpelaren. Totala längden
kommer att bli 252 m. Dessa balkar tre m. höga och ca 15 mm tjockt
stål, väger sammanlagt 500 ton. -Det är ovanligt lätta balkar, säger
platschefen Bo Bergman. Men det är ett specialstål från Domnarvet
och bron kommer garanterat att hålla för de fordon som får trafikera
E4:an."
Gamla Bergsviksbron - invigd 1936.
Sammanställning: Roger Lindqvist.
"Febril verksamhet vid nya Bergsviksbron"
"Bärbalkarna för nya Bergsviksbron börjar nu ta form. Om 3-4 veckor
skall stålkonstruktionen vara på plats, men bron kommer inte att
öppnas för trafik förrän i december." Foto: PIteå - Tidningen.
"I december kommer piteborna och även andra trafikanter för den delen
att få en välkommen julklapp. Då skall nämligen nya Bergsviksbron stå
klar för att ta emot trafiken. För närvarande råder en febril verksamhet
på arbetsplatsen. Tredje och sista betongkassunen står stadigt på älv-
botten, och gjutningsarbetena ovan för vattenytan är igång. Det gäller
även norra brofästet. Bärbalkarna av stål börjar också ta form. En första
sektion på 125 m. finns redan ute på betongpelaren. Totala längden
kommer att bli 252 m. Dessa balkar tre m. höga och ca 15 mm tjockt
stål, väger sammanlagt 500 ton. -Det är ovanligt lätta balkar, säger
platschefen Bo Bergman. Men det är ett specialstål från Domnarvet
och bron kommer garanterat att hålla för de fordon som får trafikera
E4:an."
Gamla Bergsviksbron - invigd 1936.
Sammanställning: Roger Lindqvist.
Kommentarer
Trackback