Dansbandet "DomNiVet"


I ett urklipp från Piteå Tidningen den 16 augusti 1969 står följande att
läsa:
"Norrbottensbandet "Dom Ni Vet" har under en månads tid befunnit
sig nere i Lysekil där de underhållit på Oscars. Orkestern fick mycket fin
kritik för den musikaliska kvaliteten och engagemangen är numera så
många att man har allvarliga avsikter att börja spela på heltid - som proffs
alltså. Jan Holmberg, bördig från Lysekil, är kapellmästare för orkestern,
som i vanliga fall består av sex man. I Lysekil hade man reducerat till en
kvintett. Bandet spelar inte pop och undviker helst att spela svensktopps-
musik. I stället kör man desto mer med latinamerikanskt och ren jazz. På
bilden har grabbarna ställt upp till fotografering utanför Oscars i Lysekil.
Fr.v. heter medlemmarna: Leif Westerberg, välkänd profil i musikkretsar
i Piteå, Christer Ström, Jan Holmberg, Bertil Forsman och Kent Larsson."

Saxofonisten och Hortlaxbon Leif Westerberg, har sitt föräldrahem i
Övremarken på "vår" gata. Leif bor fortfarande kvar i Piteå. Basisten
Christer Ström, född i Munksund, fortsatte senare som musiker i
Piteåbandet "Maximum" f.d. "Jannes X-tett." Christer är son till drag-
spelaren Henry Ström, och bror till trummisen Dick Ström. Trumslagaren
Janne Holmberg blev sedemera medlem i välkända dansbandet
"Polarna med Jörgen Edman." I melodifestivalen 1978 medverkade
bandet med bidraget: "Lilla stjärna." Jan Holmberg studerade vid musik-
linjen på Framnäs i Piteå, i slutet av 60 och början av 1970-talet. Trumpet-
aren Bertil Forsman har jag inga uppgifter om. Organisten och pianisten
Kent Larsson född i Malmberget, blev i början av 70-talet medlem i Yngve
Forssélls välkända orkester från Skellefteå. Kent Larsson fanns även
med på Yngves stora svensktoppshit från 1973: "Så gick det till när farfar
var ung."
Fritt ur minnet: Roger Lindqvist.

Trummisen Janne Holmberg här på bild, andra från vänster, turnerade
under många år i dansbandet "Polarna med Jörgen Edman."

Malmbergsbon Kent Larsson spelade med Yngve Forssélls orkester
under de framgångsrika åren på 1970-talet. Kent Larsson längst ner
till vänster.

Basisten Christer Ström var en av medlemmarna i Piteåorkestern:
"Maximum." F.d. "Jannes X-tett." Christer Ström till vänster i bakre raden.

Kommentarer
Postat av: Nicklas Ström Bargell

Fantastiskt roligt att läsa!



Jag är son till Dick Ström. Googlade Henry Ström och hittade detta.



mvh

Nicklas.



2010-06-02 @ 13:12:26
URL: http://www.streetwaves.net
Postat av: Roger

Hej Niklas! Jag känner din pappa - litegrann - jag jobbade i många år på Furunäsets sjukhus. Och jag tror att Dick gjorde detsamma. Jag vill minnas att Dick ringde en gång i tidigt 80-tal, för att fråga om jag ville spela trummor i ett band där han var med. Tyvärr kunde jag inte.

Mvh Roger.

PS. Hälsa din pappa!



2010-06-02 @ 15:51:19
Postat av: Maria Ström

Åhh, vad kul att hitta detta!



Jag hittade hit via Nicklas och är Christer Ströms dotter. Jag ska självklart visa denna sida för pappa.



Mvh / Maria

2010-06-03 @ 22:13:15
Postat av: Andres Westerberg

Kul att hitta farsan på nätet (Leif W). Det där Lysekilsäventyret har jag små, små minnesbilder av.

Om jag inte missminner mig så var min farmor och Henry Ström tremänningar.



Mvh Anders

2011-10-04 @ 14:01:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0