Objudna gäster


En objuden gäst har flyttat in i vår skorsten, på den gamla fastighet
som står på vår tomt - mitt gamla föräldrahem -. Som jag kan se rör
det sig om kajor. Enligt uppslagsverket Wikipeda, finns denna fågelart
i södra och mellersta Sverige. Men har under 1900-talet alltmer utbrett
sig. "Kajan är talför och kan skränande dra omkring." Stämmer på pricken.
"Kajan föredrar existerande hålor, som t.e.x. hackspettshål eller skorstenar."
Jajamen, liknar absolut våra parasiterande gäster. Nu kanske nån tänker
att man kan sätta ett nät över ingången till skorstenen. Precis vad jag också
tänkt. Det finns bara ett problem. Senaste gången jag klättrade upp på
taket, drabbades jag av en-nära-döden-upplevelse. Det blev helt enkelt
alldeles för högt. Sen dess så passar jag mig noga för att befinna mig
alltför högt upp, ovanför marken. Det känns helt enkelt inte bekvämt.
Så som det ser ut just nu, så får herr och fru kaja med barn, fortsättningsvis
bo kvar i den Lindqvistska skorstenen, på obestämd tid. Ingen vräkning är
för stunden inplanerad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0