Ond bråd död

En ung småbarnsmamma, blev häromdagen brutalt knivmördad av en för henne helt okänd person. Enligt polisen fanns ingen koppling mellan offret och den gärningsman som senare anhölls. Kvar på mordplatsen i en blodpöl, låg den unga mammans cykel, med tillhörande barncykelkorg. Det om något vittnar om den meningslöshet och tragik som dådet för med sig, för det 26 åriga offret, men även för hennes anhöriga. På Centralstation i Hallstahammar överfölls en kvinna i 20-års åldern igår.Med tre knivhugg i ryggen ramlar hon ner på tågspåret, allvarligt skadad. Som i det förra fallet, är gärningsmannen en okänd person som inte har några som helst kopplingar med sitt offer. Det finns alltför många fler exempel på hur det oprovocerade våldet far fram i vårt samhälle. Och varje gång det inträffar, så står vi alla handfallna och frågar oss, VARFÖR? Vilka är då de mekanismer som "triggar" igång en gärningsman? Ja, om det tvista de lärde, och medan debatten pågår, inträffar nya oförklarliga dåd. Hur ska vi då kunna sätta stopp för denna samhällsfarliga "farsot"? Om jag visste svaret, skulle jag i denna stund icke sitta vid min dator hemma i Hortlax. Då skulle jag troligtvis finnas på något helt annat ställe. Kanske i maktposition? Med 100.000 kronor i månadslön. (Om det räcker?)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0