Pryo (Prao) på Piteå-Tidningen 1972

Höstterminen 1972 "pryade" - heter väl prao nu - jag på vår lokaltidning Piteå Tidningen. Det var när deras redaktion fortfarande låg på Prästgårdsgatan, långt innan flytten till Hamnplansområdet. Kände jag var nyfiken på "tidningsvärlden," så när mina kompisar valde lite mer traditionella mansområden, som t.e.x. Bil-City eller någon bilverkstad, låg mitt val litegrann åt mediahållet. September -72 fanns fortfarande många av den gamla "stammens" journalister kvar. Som t.e.x. Erik Westling, Sven Meyer, Allan Forsberg, Ulf Dahlberg och Malcolm Boström. PT förfogade även över två heltidsanställda fotografer - om jag nu minns rätt - nämnligen; Nils Ögren och Hans G. Pettersson. Vid ett tillfälle fick jag följa herrana Ulf Dahlberg och Hans G. Pettersson ut på repotageresa. Upplevde detta som både spännande och intressant. Fick även prova på typografsarbete, med att montera tidningssidor med text, rubrik och fotosättning. Pryon varade i en vecka, och när det så småningom var dags för en slags sammanfattning i skolan tyckte jag att det varit en både lärdomsrik och givande tid.

En journalist som fanns med då, och finns kvar än idag är redaktören Jan Lundquist. När jag lämnar in mina manus, är det till Jan jag brukar gå. Denna mycket kunnige herre, med ett minne som en datamaskin. Imponerande och väldigt intressant man. Kan väldigt mycket om det mesta, om det vittnar hans brinnande engagemang för emigration och hembygdsforskning. Hans läsvärda artiklar är ett måste varje gång de publiceras. Jan har förresten även gett ut en bok: "Från Piteå till Piteo" - "När Amerikafebern nådde Pitebygden." Utgiven av ABF Piteåbygden 1992. En bok som är ett måste för den intresserade emigrantforskaren (d.v.s. jag) Boken är fullproppad med spännande fakta, och bygger på den artikelserie som Jan hade i PT i början av 90-talet. Jan håller även föredrag om sina resor till svenskbygderna i Minnesota, och om de många människoöden han påträffat.

Jan Lundquist. Redaktör
emigrantforskare och
föredragshållare. Kan
det mesta om emigration.
En herre med ett imponer-
ande minne.
Foto: Piteå-Tidningen.

Pryade i september -72 på PT. Fick följa med på repotage till denna man,
tillsammans med journalisten Ulf Dahlberg och fotografen Hans G. Petter-
sson.
Foto: Hans G.Pettersson - PT.

Journalisten Jan Lundquists bok om emigrationen från Piteåbygden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0