John F. Kennedy

Häromdagen - den 22 november - var det 46 år sedan USA:s president John F. Kennedy föll offer för en mördares kulor vid sitt besök i Dallas Texas. Århundradets mord har det kallats, och visst kan man väl hålla med om att händelsen gav eko över hela vår värld,  för all framtid, i och med att hela världen var där, i egenskap av direktsänd television. Mordet har allt sedan dess fortsatt att fascinera, både vad gäller författare som TV och filmfolk. Själv var jag nyss fyllda sex år när det hände. Och jag har inga personliga minnen av händelsen. Men jag har liksom många andra, läst böcker om ämnet, och även tittat mig genom åtskilliga dokumentärer och spelfilmer. Varför då kan man fråga? Jo, av den enkla anledningen att hela den bisarra historien intresserar mig, p.g.a. att mordet i fråga lämnat sådana bestående avtryck som i sin tur färgat av sig på hela vårt moderna samhälle. Mordet då? Nä, inte var det Lee Harvey Oswald som var den skyldige. Svaret på den komlicerade mordgåtan står istället att finna ganska så högt upp bland de toppar som då fanns i det amerikanska samhället. Och som hade en klar fördel av att presidenten helt sonika försvann. Kommer vi då någonsin att få ett svar på vem eller de som gjorde detta? Svar nej!



Piteå Tidningen den 24 januari 1961.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0