Ett gammalt foto berättar

En solig sommardag 1963. Min farmor Hanna förevigas invid en SAAB tillhörande min moster Linnéas man Olle. Därnere i det vita huset med de rödmålade fönstren, bor sedan 45 år tillbaks, mina farföräldrar. Uppe i vindsvåningen bor sedan 1962 mina morföräldrar Sanfrid och Beda Lundgren. Min farmor och farfars hus, är även min mormor och morfars hus. Fotografen som med sin lådkamera tittar in i sin sökare, heter Dagmar, hon är sambo med min farbror Åke, tillika son till min farmor och farfar. Vid denna tidpunkt är alla ännu ovetande om de stora föränderliga vindar som så småningom skall göra sig påminda. Inom loppet av två år, är både min mormor och farfar borta. Och inget blir längre som det en gång har varit. 1968 flyttar min farmor till ett äldreboende, där hon stannar fram till sin död 1970. Samma år flyttar min farbror Åke och min morfar från huset. Morfar Sanfrids nya hem, blir en lägenhet med ett rum och kök, i centrala Hortlax. För Åkes del byts huset - föräldrahemmet - ut mot en etta på Brädgårdsvägen på Degeränget, beläget några kilometer från centrala Piteå. Fastigheten säljs så småningom vidare, men 1980 rivs den för att ge plats för ett nytt och modernare hus.


Farmor Hanna - en sommardag 1963. Bilen som syns på
bilden tillhörde Olle, min moster Linnéas man.
Foto: Dagmar Lamberth-Karlén.

Kommentarer
Postat av: Ilone

Tänk vad gamla foton kan säga mycket...

de är värdefulla tidsdokument

2009-10-15 @ 10:56:43
URL: http://vintersaga.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0