I afton dans! Sikfors Folkets Hus

Folkets Hus i Sikfors - ett välkänt ställe för såväl dansmusiker som danspublik, brann ner till grunden, natten mot onsdagen den 18 maj 1977. Genom Folkets Hus branden, gick också många minnen upp i rök. 1973 spelade jag med John Harrys orkester upp till dans vid flera tillfällen i den välkända danslokalen. Samma år, på juldagen, spelade jag med dansbandet Lasses också upp till dans. Sikfors Folkets Hus eldhärjades också den 15 juni 1952. Byggnaden återuppfördes, och stod klar för återinvigning 1954. Sikfors Folkets Hus byggdes så småningom upp, och fungerar även idag som dansställe.


Piteå Tidningen den 20 maj 1977.


Folkets Hus i Sikfors som det såg ut före branden.


Många dansband har genom åren spelat på Folkan i Sikfors.
Exempelvis Rolf Åhmans - den 15 april 1972.


1973 var jag medlem i John Harrys orkester, som spelade vid
flertalet tillfällen på Folkan. På bilden syns kapellmästaren och
dragspelaren Harry Berglund - "John Harry" f. 1928 d. 1993.




Kommentarer
Postat av: Åsa

Har ni haft spelningar i Gällivare?/ Åsa

2009-10-09 @ 20:55:31
Postat av: Roger

Hej Åsa! Jo, vi spelade rätt så mycket i Gällivare med omnejd. Vi spelade på Folkets Hus,samt f.d. Nex Hotell, och givetvis Dundret, många många gånger. Sen så har jag spelat på Malmia i Kiruna och på hotell Ferrum i samma stad. Detta gjorde jag tillsammans med John Harrys, Rolf Åhmans, Kjell-Bertils och OPUS. Spelade i Gällivare samma helg som polismannen Pohjanen mördades 1984. Som du ser så har jag hur många minnen som helst, som skulle räcka till en bok. Spelade bl.a. på NEX i Gällivare tillsammans med Svenne & Lotta 1995. Även i Pajala har vi kamperat ihop med Svenne Hedlund med fru, på ett lastbilsflak. Har svängt en bägare med herr Hedlund och hans trummis Christer Pettersson, och pratat musik och 1960-tal. Hälsn. Roger.

2009-10-09 @ 21:51:45
Postat av: Nonne

Du nämner polismordet-84. Det minns jag mycket väl. En jämnårig skolkamrat till mig "tappar greppet"och utför dådet.Helt ofattbart minns jag. Tänker ofta på hur livet blev för honom sedan?Och naturligtvis på polisens anhöriga.Mycket tragisk historia.Nu till något helt annat.Du har sett en hel del av vårat avlånga land genom alla spelningar,förstår jag.=)/ Nonne

2009-10-10 @ 19:44:06
Postat av: Roger

Spelade storbandsjazz i tonåren. Fick nöjet att träffa många duktiga musikanter. Var förband åt Pugh Rogefeldt och Mats Ronander. Spelade på samma konsert som Hoola Bandoola med Afzelius och Wiehe. Gjorde tv-program i Jugoslavien. Turnerade i f.d. Östtyskland 1974.Medverkade i Tv-programmet "Musikresan" samma år. Fick kontakt med ABBA gitarristen Lasse Wellander för ett tag sedan. Han var med i Pughs kompgrupp "Nature" på Christinasalen 1972, där vi också fanns med på ett hörn. Och hör o häpna, han mindes den där kvällen, när vi kamperade ihop. Kul! Spelade på Östersjöveckan inför 80.000 personer sommaren -74. Jag har som du ser många trevliga minnen att tänka tillbaks på¨. Och det bästa av allt. Jag mötte så många fina människor som jag aldrig ska glömma i brådrasket. Och mitt i allt detta, så spelade jag dansmusik på helgerna. Fick se en hel del av Folkparker, Folkets Hus, lövade logar, ja, jag har t.o.m. spelat på lastbilsflak både här och där. Delade scen med Hep Stars vid några tillfällen 1995. Har spelat marschmusik på Strandvägen i Stockholm. Spelat på Sollidens scen sommaren 1973. Olle Björklund var konferencier vid detta tillfälle. Mötte Mona Krantz på PDOL 1994. Hon ledde ett sommarkryss där vi i OPUS svarade för de musikaliska illustrationerna. Spelat non-stop-dans med Kikki Danielsson och Roosarna på Pite Havsbad 1984. 1978 delade vi scen med Sune Mangs och pianisten Kjell Öhman också på Havsbadet. Jarl Borssén, och trollkarlen John Houdi har vi också mött. Även Bertil Bertilsson och Jan Bylund. Samt en hel del annat "löst folk". Mvh Roger.

2009-10-10 @ 23:25:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0