Vart tog du vägen Viktor?

Hösten 1910 emigrerade min farmors bror Viktor till Amerika. Systern Hulda bodde i Minneapolis med familj sedan 1904. Och det var också svenskbygderna som var Viktors mål för resan. Efter något år så upphörde kontakten med familjen i Sverige och även med de släktingar som bodde i USA. Efterforskningar gjordes men Viktors öde förblev en gåta. 1990 gjorde även jag ett försök att spåra upp min farmors lillebror - dock utan resultat.


Viktor med sina bröder 1909. Fr.v. Ernst, Viktor, Algot, Frans, och
Johan, alla med efternamnet Eriksson med hemadress Stensjökullen
Blåsmark.


Passagerarlista för ångfartyget "Calypso" på vilken Viktor åkte -
från Göteborgs hamn, till Hull i England, f.v.b. till Nord-Amerika.


"Calypso" med vilken Viktor avreste den 26 augusti 1910. OBS! Texten
på vykortet har inget med Viktor att göra.


Viktor fotograferad med två kamrater när han nått sitt drömmars
mål i det "förlovade landet". Viktor sitter till höger, med en okänd
man vid sin sida. Mannen som står är Arvid Lundberg från Blåsmark.


Viktor Eriksson sittande. Systersonen Hugo Marino Wikström
stående. Man tror att Viktor blev inkallad 1917 - när USA gick
in i det första världskriget. Sedan upphörde spåren. Detta gör
det lätt att tro att han omkom - men enligt Viktors äldre bror
Algot, så blev Viktor internerad på en ö. Och den ön kan mycket
väl vara fängelseön Alcatraz, som fanns i militär ägo vid tillfället.


När Viktors far Erik Anton Eriksson dog 1916 levde Viktor enligt
uppgift.


Även när modern Maria Lovisa avled 1924, så fanns Viktor med
i dödsannonsen. Men vad jag fått berättat så var Viktor försvunnen
vid denna tidpunkt.


Kommentarer
Postat av: Nonne

Hej!Hoppas snuvan och allt med den ger sig snart. Intressant inlägg.Historia är ett "favoritämne" för mig.Hoppas också kunna "få tid"att släktforska i framtiden, och gärna snart. Har funderat på det i 15-års tid!Så det börjar vara dax att komma i gång.=) Ha en trevlig helg med de dina!/Nonne

2009-10-02 @ 17:33:31
Postat av: Roger

Jo, nu får influensan snart ge sig - annars vet jag inte vad. Att släktforska är bland det roligaste som jag varit med om. Men det tar tid. Och det verkar nästan som om man aldrig blir klar. Ha det bra därborta i Skellefteå - Yttervik. Ha en bra helg du och Thomas. Hälsningar från "Lindqvistarna".

2009-10-02 @ 18:00:24
Postat av: crex

Sök hjälp på Anbytarforum eller Proveniens, om du inte redan gjort det.

2009-10-03 @ 09:50:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0