Vi på Saltkråkan

Det var året 1963 som vi första gången fick det stora nöjet att stifta bekantskap med gänget ute på Saltkråkan. Sedan dess har serien fortsatt att tjusa både barn och vuxna, och faktum är att jag faktiskt finner saltkråkeberättelsen roande än i denna dag. Och man kan väl tänka sig, att det dröjer inte värst länge innan jag sitter med mina barnbarn för att åter kolla in "Vi på Saltkråkan". För våra tre söner, så var Saltkråkan en självklarhet under uppväxtåren. Och min personliga favorit i den kultförklarade serien, är naturligtvis Melker Melkersson, d.v.s. den charmigt fumlige farbror Melker.


Stina och Tjorven - 1965.

Expressen mars 1965.

Saltkråkan-historik:

Vi på Saltkråkan - 1963

Tjorven Båtsman och Moses - 1964

Tjorven och Skrållan - 1965

Tjorven och Mysak - 1966

Skrållan Ruskprick och Knorrhane - 1967
..........................................................

Rollfigurer:

Familjen Melkersson.
Melker
Malin
Pelle
Niklas
Johan

Familjen Grankvist:
Nisse
Märta
Tjorven
Teddy
Freddy
samt Båtsman

Övriga:
Stina
Söderman
Björn Sjöblom
Krister
.............................................................


Två av huvudpersonerna; Pelle och Tjorven. Som privat
heter Stephen Lindholm och Maria Johansson.
Stephen jobbar idag som journalist och Maria som skåde-
spelare.


Kommentarer
Postat av: Astrid Lindgren-stjärnor

Hejsan!

Jag driver en blogg som handlar om stjärnorna från Astrid Lindgrens filmer och bland annat vad som hände med dem efteråt. Tyckte verkligen om den där artikeln från Expressen och undrar om det är okej med dig att jag publicerar den på min blogg?

:)

2011-08-20 @ 13:44:43
URL: http://astridlindgrenstjarnor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0