-"Det gällde honom, eller mig.......!"

Redan tidigt på morgonen, innan jag ännu inte ätit min frukost, satt han där. Hans utforskande obehagliga blick liksom genomborrade hela mitt väsen. Det var i den stunden idén föddes. -"Den här stan, är inte stor för oss båda!" sa jag, och blängde ilsket tillbaks på hans i mina ögon äckliga uppenbarelse. Innan han riktigt visste ordet av, hämtade jag den röda flugsmällan, som jag strategiskt hängt på väggen i tvättstugan. "Pang!" äsch, han flög sin väg. Men när han sedan landade lite väl nonchalant på mitt huvud, för att liksom demonstrera sin överlägsenhet, då brast nåt inom mig. -"Hörrudu, din fluguschling, kom och slåss på vanligt hederligt sätt, vetja!", skrek jag så det ekade i hela huset. Då hände det otroliga. Han satte sig ner på byrån som stod i hallen. "-Perfekt!", tänkte jag, nu eller aldrig. Och i samma stund lät jag den röda flugsmällan dansa på hans svarta rygg och genomskinliga vingar. -"Där satt den. Nu kan du flyga bort över evighetens ängar, bort till de sälla jaktmarkerna". Och där stod jag, med adrenalinet ännnu pumpande i mina ådror. I den stunden gick mina tankar till Gary Cooper i filmen "Sheriffen". Jo, på nåt underligt sätt så föll associationen åt det hållet. Gary Cooper rensade ju upp staden från skumma element. Nu stod jag här hemma, i vårt hus och gjorde detsamma. Ni ser väl likheten? Nåja, sen satt jag mig vid bordet för att ta i tu med min frukost. Jojo, det kostar på att hålla huset borta från hemska husflugor.


-"Jag förstod ganska så fort, att det skulle bli en kamp på liv och död.
Men efter en hård batalj, gick jag så småningom segrande ut ur striden".


-"Den här stan är inte nog stor för
oss båda!". Sa jag, och tittade in i
hans utforskande stirrande ögon.
Men som likt en kollega - Gary
Cooper en gång gjorde i filmen
"Sheriffen" - så rensades de farliga
elementet bort. Cooper hade sin
Smith&Wesson, jag hade den röda
flugsmällan".



Kommentarer
Postat av: Ilone

:)) "Den här stan är inte nog stor för oss båda!"

Ja usch, inte vill vi ha dem här heller och i sommar har det varit ovanligt många... vi har också fäktats. Visste du varför man oftast missar när man ska slå ihjäl en fluga? Jo,fluguslingen startar med att flyga baklänges... alltså ska man rikta den röda smällan bakom flugan... och oftast missar man ändå...

"lite oviktig vetenskap" från ett vetenskapsmagasin

2009-09-03 @ 12:26:16
URL: http://www.vintersaga.wordpress.com
Postat av: Roger

Häromdagen höll jag på att bli från mina fulla sinnen. En fluga - märk väl - gjorde stunden vid datorn och matbordet, till en riktig prövning. Och när det väl kommit en otäcking, ja, då verkar det som om den första har lockat dit hela sin flugsläkt. Livet är minsann icke lätt!

2009-09-03 @ 14:16:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0