High Chaparral

Jag var nyss fyllda tio. Året var 1967, och under julhelgen det året, gjorde en ny westernserie sin debut i vår svartvita tv. Bröderna Cartwright i all ära, men när Big John Cannon, Manolito, Buck och Billy Blue red in i vårt vardagsrum, så förändrades tillvaron radikalt. Till och med min morfar satt på helspänn, för att andäktigt ta del av familjen Cannons spännande öden och äventyr. Jag vill minnas att serien vållade stor debatt i massmedia. Man talade om "underhållningsvåld på bästa sändningstid". Och dåvarande tv-chefen Nils-Erik Baerendz fick klä skott för människors upprörda känslor. Men så småningom bedarrade stormen. Och när man idag tittar på denna kultserie, så ler man litegrann, när man tänker på all den upprördhet som den en gång förorsakade. För mig var det i alla fall ett kärt återseende, när jag för några år sedan åter fick möjlighet att på nytt stifta bekantskap med Big John och hans familj. Därute i den vilda western, bland cowboys och indianer.


Tre av huvudrollsinnehavarna i westernserien - High Chaparral -
Fr.v. Billy Blue Cannon (Mark Slade f. 1939) Big John Cannon
(Leif Ericson 1911-1986) och Buck Cannon (Cameron Mitchell
1918-1994) Övriga medverkande var Victoria Cannon (Linda
Cristal f. 1934) och Manolito (Henry Darrow f. 1933) Serien
sändes 1967-1971.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0