Etik och moral

Jag har idag haft ett samtal med en person (som jag skall låta förbli anonym) om bl. a. etik, moral men även också sekretess gällande oss alla som kallas för bloggare. Personen ifråga hade en hel del åsikter beträffande mitt sätt att hantera mitt skrivande tillika publicerande av foton o.s.v. För min del tog allt sin start vid juletid 2008, och jag minns att jag tyckte att det var en slags "A-HA upplevelse, när jag publicerade mina första inlägg (som till detta dags dato kommit upp i dryga 2.000 stycken). Den anonyme ifrågasatte varför jag skrev, som endast tyckte att allt var i stort sett onödigt, samma åsikt hade personen också ifråga gällande  alla andra  tusentals bloggare runt om i vår värld, som liksom jag, tycker om att uttrycka sin mening i olika frågor. Grunden till allt detta, bottnade i att jag publicerat ett rätt så harmlöst foto, som personen hade starka åsikter om. Efter denna önskan om fotots avlägsnande, svarade jag att jag självklart skulle ta bort det. Men vad som fick mig att "gå i gång" var när jag blev ifrågasatt som  person, för att jag skriver. Märk väl, det var endast fotot som diskussionen handlade om, absolut ingen text.

"Bloggare, det är ju sådana som inte har nånting annat för sig på dagarna", ungefär så uppfattade jag vad denna person tyckte och tänkte om både mig, samt alla andra. Till saken hör, att jag sedan  flertalet år, inte kunnat jobba p.g.a. alltför dålig hälsa. Vilket jag inte kan belastas för. Sjukdom är inte något som man väljer, det är tyvärr något som inträffar ibland som en blixt från en klar himmel. Därför måste man göra det bästa av den situation som råder. Att jag då väljt att förlägga mitt intresse till skrivande, fotograferande och allmänt filosoferande över den tid och värld vi alla lever i, hoppas jag att jag inte  behöver be om ursäkt för. Men det var nästan den känslan som idag infann sig när denna person hörde av sig. "Roten till det onda" d.v.s. fotot, är nu borta. Men jag kan garantera att fotot inte på något sätt avslöjade några "väl dolda hemligheter" om personen ifråga.

"Hur tänker du när du skriver?", var en annan frågeställning som jag försökte ge ett så ärligt svar som möjligt på. Men jag vet inte om mitt svar nådde ända fram. Jag har alltid haft en klar policy gällande mitt skrivande. Och det är att aldrig "hänga ut" och förlöjliga enskilda människor. Tvärtom har jag haft en slags "röd tråd" i alla de över 2.000 publicerade inläggen, nämnligen  att försöka ha en optimistisk ståndpunkt i det jag skriver. Förvisso har jag uttryckt mig med bestörtning när höga befattningshavare, eller folkvalda politiker missbrukat sina arbeten, och där "den lilla" människan kommit i kläm. Senaste inlägget där jag uttryckte mitt missnöje, tror jag var när polischefen Göran Lindberg arresterades för olika former av sexuellt utnyttjande av unga flickor.

Att ta emot kritik är alltid nyttigt, så även för mig. Bara den är någorlunda befogad. "Att sitta framför sin blogg heller facebook, för att låta hela världen veta vad man gjort under dan, det är ju befängt". När jag då sa; "Men det sitter ju fullvuxna människor runt om på tidningsredaktioner och skriver, både det ena och det andra". Fick jag till svar; "Ja, men dom tjänar ju pengar på det!" Alltså: jag som en vanlig enkel bloggare, som gillar det skrivna ordet, foto och bild, samt samhällsfrågor och historia, och är nyfiken på det mesta, jag har inget existensberättigande, p.g.a. att jag inte tjänar stora pengar på det? Diskussionen kan ju fortsätta i all oändlighet, men här sätter jag punkt för det hela.

PS. Du anonyme person, om du nu läser detta, och tycker att allt är bara "skräp", gör då detta: Sätt pekfingret mot avstängningsknappen och tryck till, fast ganska rejält, så slipper du läsa detta och irritera dig över ovidkommande saker.
AJÖ!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Kommentarer
Postat av: uffe

Jag brukar säga att

de som tycker att det är skit på Tv kan lyssna på radion eller prata för sig själv i stället.

Varför ödsla kraft med att läsa din blogg

om den är så dålig?

Jag vet inte vilket råd jag ska ge denna person.

Han är väl avundsjuk för han inte kan skriva som du.

Sälj datan och köp ett trummset i stället och bli som en människa, är mitt råd till du anonyme person.



Vi ser fram att läsa din blogg,

och det gör många med oss.

Kör på Roger!

2010-04-13 @ 20:36:15
Postat av: Roger

Hej Uffe - och Tack!!!

Mvh Roger.

2010-04-13 @ 20:59:53
Postat av: Douglas Söderlind

Jag känner igen"problemet".Fortsätt att blogga som du gör.Du skriver bra och vettigt tycker jag och frmför allt intresant.Så fortsätt att blogga som du har gjort.

2010-04-13 @ 21:41:32
Postat av: Roger

Hej Douglas, och tack för din kommentar!

/Roger.

2010-04-13 @ 22:01:39
Postat av: Thomas Isbro

Hej Roger!

Vi tycker att du ska fortsätta att följa ditt hjärta och skriva det som intresserar dig. Och inte låta "glädjedödare" ta bort din kreativtet som inte genererar pengar utan bara tillför ren och skär livsbejakande energi:-)

Det kommer alltid finnas folk som du inte kan tillfredställa. Och dom kan ju förslagsvis följa din uppmaning om att prova avstängningsknappen:-))!!

Hälsningar-Thomas&Nonne (som gillar din blogg helskarpt)

2010-04-13 @ 22:17:51
Postat av: Roger

Hej på er - Thomas o Nonne. Kul att att höra av er. Roligt att ni tittar in på min blogg. Nä, man kan nog aldrig tillfredställa alla smaker och inriktningar. Det är så sant som det är sagt. Ha det så bra, och tack för kommentaren.

/Roger.

2010-04-13 @ 22:49:36
Postat av: Ilone

Hej Roger!

Tråkigt att bli påhoppad på detta sätt, fortsätt du att skriva på ditt sätt, alla är vi olika och det är ju det som sätter färg på tillvaron. Ja varför bloggar man? För att man tycker om att skriva och föra fram sina åsikter, funderingar eller bara lägga fram en bild som man tycker om. Andra har andra intressen och den som inte vill läsa bloggar kan som sagt enkelt låta bli... Jag tror att denna personen du berättar om är avundsjuk, du sticker ut och syns med ditt bloggande. Jag har mött liknande med-(mot)människor som jag vet har sett mina texter ex i PT men aldrig skulle kunna säga ett gott ord om detta. Jag tycker bara synd om dem som inte kan glädjas över andra eller komma med ett uppmuntrande ord. Låt dig inte nedslås fortsätt blogga, men jag skulle råda dig att vara försiktig med bilder, de kan så lätt kopieras och missbrukas av andra.

Vänliga blogghälsningar Ilone

2010-04-14 @ 09:04:38
URL: http://vintersaga.wordpress.com
Postat av: Roger

Hej Ilone! Ja, det är alltid tråkigt när det man gör inte faller i god jord. Men jag har full förståelse för att man inte kan tillfredsställa allas åsikter. Jag möter i regel nästan alltid vänliga och trevliga människor i min omgivning, och du Ilone är ju en av dem. Tyvärr så möts man ibland av anhängare av "Jantelagen". Personligen försöker jag berömma människor som jag tycker gör bra saker. Inte för att jag är perfekt, ånej, men man gör väl så gott man kan. Som sagt, det finns många härliga personer som tydligen läser min blogg, och jag tycker bra om dem, allihop. Bilder kan som du säger missbrukas, men det vore ju så ofantligt tråkigt att inte kunna illustrera de publicerade inläggen. Men jag får väl lägga ut en "nonsens"-bild i fortsättningen, till alla inlägg, så behöver inte blodtrycket höjas till 250/150 hos vissa "Jantelags"-personer.

Vänliga hälsningar tillbaks till dig, Ilone, och tack för din kloka kommentar.

/Roger.

2010-04-14 @ 14:29:47
Postat av: Etik och moral

Till alla er som kommenterat om "personen i fråga", jag tycker inte man ska yttra sig innan man har hört bådas version. Det kan ju finnas en anledning varför den "anonyme" ifågasatte bloggandet. Mvh/ En som i det här fallet trycker hårt på avstängningsknappen.

2010-04-15 @ 19:30:24
Postat av: Roger

Hej du anonyme! Den stora frågan har aldrig varit själva bloggandet, i alla fall inte enligt den person som ringde mig. Det var en bild som var det stora problemet. Jag vill än en gång understryka, att jag aldrig någonsin hängt ut någon person, inte heller den s.k. anonyme i fråga. Alltså - det var en helt oskyldig bild, där jag i texten framhöll hur bra jag tyckte om denna person. Det var på intet sätt något som nervärderade eller ifrågasatte denna människa. Utan en helt oskyldig historia.

/Roger.

2010-04-15 @ 22:25:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0