"High Chapparal" westernklassiker i TV-rutan - 1967

Hösten 1967 fyllde jag tio. Livet bestod av kompisar, serietidninger (Kalle Anka, Fantomen, Stålmannen, Tom & Jerry, Åsa-Nisse, 91:an, Kronblom m fl) lek och bus, och naturligtvis den obligatoriska skolan. Lördagskvällarna var lite speciella. Det var då man fick frossa i TV-serier som Helgonet, Barlows män, Mannen från Virginia, High Chaparral, Bröderna Cartwright, Perry Mason, Bombi Bitt och jag, Kullamannen, Kråkguldet, Håll polisen utanför, Hylands hörna, Estrad, Hollywood Palace, Dick van Dyke Show, Danny Kaye Show, Lucy Show samt mycket mycket mer. Nu kanske någon undrar, om allt var tillåtet att titta på? Självklart inte! Min mor och far sade bestämt nej till alla de program som enligt TV-tablån var märkt med; "Barnförbjudet". Men ändå så minns jag att vi tillsammans (jag, min mor och morfar) tittade på High Chaparral, min morfar var för övrigt jätteförtjust i den serien. Så här i backspegeln kan man väl inte annat än le litegrann åt det så kallade "underhållningsvåld" som serien enligt många kritiker förde med sig. Men jag tror inte att jag blev så värst våldsam, vare sig jag såg på Cartwrights eller High Chaparral. Någon värsting blev jag aldrig, om jag så säger.



Kommer dessa tre - Leif Ericson, Linda Christal och Mark Slade - att
bli lika populära som Cartwrights? De två första avsnitten av den nya
TV-serien "High Chaparral" visas på nyårsdagen. Leif Ericson är, precis
som namnet antyder, svenskättling och spelar seriefamiljen Cannons
överhuvud, Big John Cannon.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Norra Västerbotten den 30 december 1967.

PS. I artikeln antyds att Leif Ericson skulle vara svenskättad. Enligt de biografier jag läst om honom, så skulle så icke vara fallet. /Roger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0