Minnen från min barndom

Jag skrev i ett tidigare inlägg om alla de minnen som omgärdade det telefonsamtal jag hade med kusin Britta imorse. Och när jag tittar i familjealbumet, så förstärks känslan ännu mer. Några foton från en tid när mina föräldrar i sällskap med medlemmar ur "tjocka-släkten" tillbringade sina semestrar tillsammans. Kanske inte enbart semester, utan vi träffades även gärna på gemensamma kalas och dylika sammankomster.


Sommaren 1969 åkte min mor och far - även jag - på semester med
bl a pappas syster Elsa och hennes man Ivan. Här ses fr v Ivan och
Elsa Lundmark och Maj-Gerd och John Lindqvist. Foto (som brukligt;
Roger).


Sommaren 1973 åkte vi på tur med familjen Karlsson. Valter, Sigrid
och Sune. Sigrid och min pappa var tvillingar.


1969 hälsade vi på hos familjen Dagbro i Gällivare. Deras sommar-
ställe låg fem mil från stan, på väg mot Kiruna och hette Avvakko.
På bilden plockas det hjortron. T.v. kusinen Åsa, min far John och
mor Maj-Gerd.


Dessa hattbeklädda damer är fr v Maj-Gerd Lindqvist och Emmy Ris-
berg. Foto från sommaren 1973 på Kraja i Arjeplog. Emmy var min
faster, och min fars äldsta syster.


Tjocka släkten samlade på rad. Sommaren 1973 besökte vi Arjeplog,
och med på denna färd var, Gunnar o Aina, John o Emmy, John, Maj-
Gerd o Roger.


Semester sommaren 1972. Minns att vi gjorde en tripp in i Finland,
och med följde bl a John och Emmy Risberg, som syns på denna
regniga bild, tillsammans med min mamma Maj-Gerd. Min far var
naturligtvis också med.


Tjocka släkten samlades på olika sammankomster. I februari 1973
fyllde min far och faster 50-år. På bilden ses min pappa fr v samt min
alltid så skojfriska faster Sigrid, och längst till höger, Ragnhild som
var gift med Artur, också ett syskon till pappa.


Vid samma kaffebord satt också min mor - t.v. - min syster Gerd och
kusinen Gun-Britt. Den lilla killen med ryggen mor kameran var/är son
till min kusin Christina Hedström, och heter Jan.


Semester sommaren 1969. Fr. v. John och Maj-Gerd Lindqvist och
pappas brorsa Gunnar Lindqvist med hustrun Aina.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja, tänk Britta, vad ett telefonsamtal kusiner emellan, kan få ens hjärnceller att komma i gång!
/Roger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0